
Rząd niemiecki finansuje projekt, prowadzony przez firmę Siemens, która opracuje techniki recyklingu silników elektrycznych. Projekt More (Motor Recycling) w szczególności skupi się na technikach recyklingu materiałów rzadkich używanych w magnesach trwałych.
Magnesy stałe składają się z nich w około 30 procentach. Są bardzo istotne dla kompaktowych, lekkich silników synchronicznych. Chiny, które obecnie dominują na rynku metali rzadkich, skutecznie ograniczają ich sprzedaż i podnoszą ceny.
Członkowie konsorcjum More – w którego skład wchodzi Daimler, Vacuumschemlze oraz Instytut Fraunhofer – przyglądają się całemu życiu silnika jako produktu, od fazy projektowania, przez produkcję, aż po ewentualny recykling.
Badają oni różne podejścia do recyklingu samochodowego, w tym:
- usuwanie magnesów, każdy o wadze ok. kilograma z wyeksploatowanych silników,
- naprawę i ponowne wykorzystanie silników lub ich komponentów,
- ponowne wykorzystanie materiałów magnetycznych i surowców, w tym rzadkich, które zostały już wydobyte z preposortowanych oraz rozdrobnionych części.
Konsorcjum opracowuje również koncepcję projektowania silników z założenia zdolnych do ich recyklingu, a także wykonuje analizy efektywności ekologicznej, rozwija modele oraz cykle materiałowe.
Rezultaty projektu More zostaną przedstawione w 2014 roku. Technologie opracowane w tym czasie mogą mieć również inne zastosowania – tam, gdzie metale rzadkie odgrywają kluczowe role, np. w turbinach wiatrowych.
Według ostatnich badań przeprowadzonych przez IMS Research, obecnie każdy lekki pojazd posiada w przybliżeniu 25 silników elektrycznych, generując na nie dwumiliardowy popyt roczny. Do 2018 roku, eksperci z IMS, oczekują, że osiągnie on rocznie 3,5 miliarda. Więcej samochodów zostanie zakupionych w krajach rozwijających się. Na popyt złoży się duże zapotrzebowania na silniki do systemów HVAC oraz elektrycznych szyb. IMS prognozuje, że do 2021 roku zbudowanych zostanie około 16 milionów pojazdów elektrycznych, prawie 60% z nich będzie pojazdami hybrydowymi.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- drives.co.uk

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Silniki prądu stałego (DC) vs silniki bezszczotkowe (BLDC)
Silniki prądu stałego (DC) vs silniki bezszczotkowe (BLDC) Który z nich jest najlepszy dla Twojej aplikacji? Silniki elektryczne są...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-