Eksperymentalny robot podmorski jest niezwykle obiecujący w kontekście konserwacji morskich platform wykorzystujących energię odnawialną. Z racji tego, iż potrafi wspinać się po pionowych podwodnych powierzchniach i je malować został nazwany Crawfish (ang. Langusta).
Niezależnie od tego, czy wykorzystują siłę wiatru, prądy pływowe czy fale morskie konstrukcje energetyczne wymagają regularnych przeglądów, konserwacji i napraw. Do wykonywania podwodnych prac rekrutowani są zazwyczaj nurkowie, chociaż takie podejście może być kosztowne i czasochłonne, nie wspominając o ryzyku dla samych nurków.
I tu z pomocą przychodzi Crawfish. Urządzenie opracowane przez naukowców z niemieckiej grupy badawczej Fraunhofer Smart Ocean Technologies składa się w rzeczywistości z dwóch połączonych ze sobą elementów. Na górze znajduje się dostępny na rynku zdalnie sterowany pojazd BlueROV2 wyprodukowany przez kalifornijską firmę Blue Robotics. Na dole znajduje się jednostka gąsienicowa wyposażona w cztery elastomerowe koła z napędem bezpośrednim oraz różnorodne peryferia, takie jak kamera, szczotka i specjalna głowica czytnika.
Ponieważ robot waży zaledwie 22 kg, może zostać opuszczony do wody przez dwóch lub trzech pracowników bez użycia dźwigu. Gdy urządzenie znajdzie się pod wodą, operator znajdujący się na powierzchni zdalnie kieruje je do konstrukcji morskiej, korzystając z kamery i silników BlueROV2. Po dotarciu do pionowej płaszczyzny platformy silniki BlueROV przykładają do 90N siły skierowanej w kierunku powierzchni, utrzymując robota na miejscu. Następnie ten porusza się po dnie, korzystając z napędzanych kół.
W tym celu wykorzystywana jest kamera, która służy do zdalnego sprawdzania uszkodzeń powłoki antykorozyjnej konstrukcji, a głowica czytnika pomaga w sposób bezprzewodowy pozyskiwać dane z czujników CoMoBelt rozmieszczonych w różnych punktach platformy. Tego typu zintegrowane kołnierze produkowane przez firmę Fraunhofer wykrywają pęknięcia w spoinach za pomocą zintegrowanych głowic ultradźwiękowych.
W przypadku wykrycia uszkodzeń lakieru można je załatać za pomocą dwuskładnikowej powłoki, która jest wstrzykiwana do zdalnie sterowanej szczotki robota. Wadliwe spoiny można również naprawić za pomocą wbudowanej głowicy spawalniczej.
W swojej obecnej formie robot może zanurzać się na maksymalną głębokość 50 m i pełzać po dnie przy użyciu siły docisku 50 N przez 25 minut na jednym ładowaniu akumulatora. Crawfish prezentuje się na poniższym wideo.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- newatlas
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Stanowisko do wyznaczania modułu Younga z wykorzystaniem mechanizmu przesuwu
Moduł Younga jest używany do określenia właściwości sprężystości ciał, a jego wielkość pomaga ustalić jak dużym siłom rozciągającym można poddać...
-
Jak technologia cięcia laserem wpływa na efektywność produkcji?
Wydajność procesów produkcyjnych jest niezawodnym i czytelnym wskaźnikiem skuteczności każdego biznesu. To bowiem ten wykładnik wpływa na...