
Naukowcy z Carnegie Mellon University wspólnie z inżynierami z Concurrent Technologies Corporation, Air Force Research Laboratory i Ogden Air Logistics Center 309 AMXG pracują nad demonstracyjnym zrobotyzowanym systemem, który wykorzystuje lasery dużej mocy do usuwania farby z poszycia samolotów.
System wykorzystuje laser o fali ciągłej do usunięcia farby oraz innych powłok z poszycia samolotu. Zastępuje on inne metody usuwania, jak ścieranie czy chemiczne, które charakteryzują się dużą ilością szkodliwych odpadów. Laser jest w stanie usuwać powłoki bardzo selektywnie. Specjalny system filtrów HEPA wychwytuje wszystkie odpady, minimalizując negatywny wpływ procesu na środowisko.
Wykorzystanie samodzielnych robotów mobilnych umożliwia zautomatyzowanie procesu i precyzyjne jego kontrolowanie, przy równoczesnej ochronie oczu pracowników. Roboty pracują w zespołach, których wielkość uzależniona jest od wielkości samolotu. Samodzielnie sterują wiązką laserową, dobierając kąt padania czy prędkość przesuwania wiązki.
„Zautomatyzowane usuwanie powłok ma szanse znacząco zredukować konieczny nakład pracy, ilość odpadów, wpływ na środowisko oraz koszty całego procesu." – stwierdził Jim Arthur z Concurrent Technologies Corporation.
Do oczyszczenia myśliwca wystarczą dwa roboty, ale do większego, transportowego samolotu potrzebne są już cztery.
Nie ma też potrzeby zabezpieczania obszarów, które mają pozostać nietknięte, gdyż system automatycznie je pomija. Przez cały czas zaawansowane czujniki, w które wyposażone są roboty, monitorują stan oczyszczanego poszycia.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Phys.org

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Coboty - czym są, jak działają? Typy cobotów
Rozwój robotyki pozwala stosować coraz bardziej zaawansowane maszyny pozwalające na sprawną automatyzację procesów produkcyjnych. Stało się to...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-