
Przypływy o wysokości wody ponad 140 cm są poważnym zagrożeniem dla Wenecji. Powodują zalanie około 54 proc. powierzchni miasta. Ponadto około cztery razy do roku zagrożenie stwarzają przypływy o wysokości około 110 cm. Każda wysoka fala grozi osuwaniem się gruntu i erozją zabutkowych budynków.
Położona na 118 wyspach, stanowiąca fundament miasta Laguna Wenecka – duża zatoka połączona z Morzem Adriatyckim trzema przesmykami, stała się obecnie wrogiem miasta, grożąc mu całkowitym podtopieniem w ciągu najbliższych 50 lat. Aby zachować opinię „miasta na wodzie" i chronić domy oraz interesy 300 tys. jego mieszkańców, Ministerstwo Infrastruktury i Transportu rozpoczęło budowę śluz przeciwpowodziowych - informują przedstawiciele resortu.
ABB otrzymało zlecenie, aby przygotować zintegrowane rozwiązanie dotyczące elektryki i automatyki do zasilenia i sterowania śluzą nawigacyjną na przesmyku Malamacco. Będzie ona najdłuższa spośród czterech budowanych śluz (dwie mniejsze są budowane na przesmyku Lido, a jedna na przesmyku Chioggia).
System ochrony przeciwpowodziowej MOSE (Modulo Sperimentale Elettromeccanicoor – Eksperymentalny Moduł Elektromechaniczny) to największy projekt w zakresie prac publicznych, rozpoczęty we Włoszech. Koszt jego wdrożenia to ok 6,7 mld USD, a jego ukończenie planuje się na czerwiec 2015 roku. MOSE będzie składał się z wielu zapór, śluz wodnych i falochronów, które będą chronić Wenecję i lagunę przed przypływami oraz falami. Pierwsza część ochrony to ciąg podwodnych śluz. Kiedy tylko poziom wody przekroczy 110 powyżej normy, będą się podnosić tworząc zaporę w trzech przesmykach. W ten sposób laguna będzie chroniona przed nadchodzącymi przypływami, gwarantując ochronę przed wodą o wysokości do 3 metrów powyżej normy.
Śluza nawigacyjna umożliwi dużym statkom swobodne poruszanie się po obszarze laguny, nawet jeśli zapory są zamknięte. Śluza będzie mierzyć 370 metrów długości oraz 48 metrów szerokości. Jej działanie jest podobne do śluz na kanale.
Kiedy statek wpływa z morza, poziom wody w morzu jest taki sam, jak w śluzie, podczas gdy poziom wody laguny jest niższy. Następnie wrota są zamykane, a poziom wody w śluzie jest obniżany do poziomu wody laguny. Takie rozwiązanie pozwala mniejszym statkom przepływać dalej w momencie działania zapór - tłumaczą przedstawiciele spółki.
Wzmocnienie wybrzeża, podnoszenie nabrzeża, utwardzanie powierzchni a także rozbudowa otoczenia laguny to środki uzupełniające, które razem z zaporami oraz śluzami będą chronić miasto przed powodziami, czy też erozją.
Prace na trzech przesmykach Lido, Malamocco i Chioggia ropoczęto już w 2003 roku.
Jako element rozwiązania „pod klucz" w zakresie projektu, prac inżynieryjnych, dostawy, instalacji i uruchomienia, dostarczymy najwyższej klasy rozproszony system sterowania (DCS) Symphony Plus z najnowszymi wydajnymi sterownikami HPC800, który ma sterować pomocniczym mechanizmem hydraulicznym, który zamyka i otwiera wrota śluzy. ABB dostarczy również rozdzielnice średniego i wysokiego napięcia, transformatory dystrybucyjne oraz system zasilania dla elektrycznego systemu śluzy. Część projektu, za którą odpowiedzialna jest ABB, ma zostać ukończona w 2014 roku - czytamy w oświadczeniu spółki.
(ma)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- ABB

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Co warto wiedzieć o agregatach prądotwórczych?
Wiele urządzeń nie toleruje nawet milisekundowych przerw w dostawie energii elektrycznej, innym bardziej szkodzą długotrwałe przestoje, dlatego...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-