Powrót do listy wiadomości Dodano: 2005-10-04  |  Ostatnia aktualizacja: 2005-10-04
Samochody "uczą się" widzieć i rozumieć
Samochody uczą się widzieć i rozumieć
Samochody "uczą się" widzieć i rozumieć
Siemens Automotive przedstawił sieć ergonomicznych systemów wspomagających kierowcę samochodu. W sytuacji rosnącej liczby samochodów, a co za tym idzie wydłużających się korków ulicznych, coraz bardziej poszukiwane będą systemy ostrzegające kierowców przez potencjalnymi niebezpieczeństwami (np. wykorzystujące systemy wizji nocnej), systemy wspomagające zmianę pasów czy pomagające przy parkowaniu.

Kluczowym elementem systemów Siemensa będzie interakcja pomiędzy kierowcą a systemem. Ten interfejs współdziałania człowieka z maszyną ostatecznie rozstrzygnie, czy systemy wspomagania jazdy będą akceptowane przez użytkowników samochodów, oraz czy uczynią jazdę samochodem bezpieczniejszą.

Amerykańska Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przyznała że tego typu systemy mają coraz większe znaczenie, ze względu na to, iż mogą dzięki swojej dynamicznej kontroli pojazdu przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków samochodowych, nie licząc drobnych kolizji i mniej groźnych zdarzeń. Poza tym rośnie zapotrzebowanie na komfort i udogodnienia podczas jazdy samochodem – to kolejne czynniki świadczące za potrzebą rozwoju systemów wspomagania kierowcy. Systemy takie będą szczególnie użyteczne ludziom starszym, którym wiek ogranicza zdolności poruszania się samochodem. Co więcej, systemy te będą się także sprawdzać w przypadku kierowców którzy notorycznie popełniają błędy podczas jazdy – w takim przypadku system będzie „uczył” kierowcę jak powinien się zachować.

System zaprezentowany przez Siemens ma czujniki zainstalowane ze wszystkich stron samochodu, informujące o potencjalnych zagrożeniach. Może to być na przykład ostrzeżenie przez niebezpiecznym manewrem zmieniania pasa ruchu, kiedy zbliża się z tyłu inny samochód, czy ostrzeżenie w momencie otwierania drzwi, kiedy może to przeszkodzić innym osobom.

Komputerowy asystent zmiany pasa ruchu opiera się na kamerze z unikatowym oprogramowaniem, które wykrywa niebezpieczeństwo w trakcie nieumyślnej zmiany pasa ruchu, dając odczuwalne ostrzeżenia wibracyjne na kierownicy. Inny system nadzoru prędkości, również oparty na technologii wizji maszynowej („sczytuje” on ograniczenia prędkości ze znaków ulicznych), ostrzega kierowcę jeśli przekracza on dozwoloną prędkość.

Nowoczesna sieć systemów wspomagania pozwoli kierowcy lepiej widzieć w nocy, a to dzięki dwóm zamiennym systemom wizji nocnej. Pierwszy z nich zbudowany jest na bazie systemu wizji na podczerwień – pozwala na widoczność do 150 metrów przed pojazdem. Drugi system pozwala już na widoczność z odległości kilkuset metrów, a to dzięki wykorzystaniu kamery wizji termalnej. Obraz z kamer jest wyświetlany na ekranie.

Nowy system pomoże również przy parkowaniu pojazdu. Wykorzystując technologię ultradźwięków, system wyszuka miejsce na parkingu, gdzie może zmieścić się samochód, a następnie będzie wydawać polecenia kierowcy i sterować kierownicą, tak że kierowca będzie musiał jedynie naciskać pedał gazu i hamulca, bez skręcania kierownicą.

Siemens dąży do jak najbardziej przyjaznego użytkownikowi interfejsu sieci systemów, pomimo ich dużego stopnia skomplikowania. Przejawia się to między innymi w intuicyjnym dostępie do poszczególnych elementów i informacji, czy niepokazywanie kierowcy na ekranie mniej istotnych informacji.

Pomimo innowacyjności i dużego zaawansowania systemu wspomagania, to jednak to kierowca powinien być „systemem” podejmującym właściwe decyzje i być odpowiedzialnym za bezpieczeństwo na drodze.

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Phys Org
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także