Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2009-10-27  |  Ostatnia aktualizacja: 2009-10-27
Samodzielne samochody są coraz inteligentniejsze
Samodzielne samochody są coraz inteligentniejsze
Samodzielne samochody są coraz inteligentniejsze
Pomimo, że zbudowany na Cornell University samodzielny samochód nie wygrał w 2007 roku wyścigu DARPA Urban Challenge, wciąż jest rozwijany i posłuży jako platforma testowa dla najnowszych badań z zakresu robotyki i sztucznej inteligencji.

„Będziemy poszukiwać dla samochodu kolejnego poziomu Inteligencji.” – stwierdził Mark Campbell z Cornell University. Badania finansowane będą w ramach trzyletniego grantu finansowanego przez National Science Foundation w ramach programu Cyber-Physical Systems. „Część badań dotyczyć będzie elementów, które w niedługim czasie będzie można wykorzystać w systemach bezpieczeństwa w konwencjonalnych samochodach.” – powiedział Campbell dodając, że choć roboty nie są tak inteligentne jak ludzie, jednakże mają znacznie krótszy czas reakcji. Systemy takie mogłyby ostrzegać przed kolizją, a nawet zapobiegać jej.

Naukowcy pracować będą również nad samodzielnymi pojazdami Segway, które będą programowane tak, by współpracowały ze sobą jako całe zespoły służące, na przykład, w akcjach poszukiwawczo ratunkowych, albo dotworzenia map..

Ludzki kierowca zastąpiony zostanie przez czujniki wideo, LIDAR, oraz komputerowy mózg. Robotycy z Cornell eksperymentują aktualnie z zespołami samodzielnych Segway’ów służących do tworzenia map, oraz w akcjach ratunkowych. W projekcie udział również biorą: Hadas Kress-Gazit, oraz Daniel Huttenlocher.

Campbell i Huttenlocher byli doradcami zespołu studentów z Cornell, którzy zbudowali Skynet, uczestnika wyścigu DARPA Urban Challenge. Powstały na bazie Chevy Tahoe pojazd był jednym z jedenastu finalistów, którzy ukończyli wyścig.

Jednakże samodzielne samochody wciąż nie są dość inteligentne. Wyścig DARPA odbywa się na zamkniętym, kontrolowanym terenie. „Nie spotykają na swojej drodze pieszych, ani rowerzystów.” – zauważył Campbell. „Nasz samochód nie byłby w stanie dziś samodzielnie przejechać przez Collegetown.” – dodał.

Nasz samochód wykorzystuje dane z radaru, lidaru, oraz kamer wideo. W oparciu o nie, tworzy ‘model’ środowiska, czyli coś, co ludzie kierowcy również robią. Tyle, że model ten jest wciąż dość prosty. Zaprojektowany został, by unikać kolizji, jednakże wciąż może popełniać błędy, myląc na przykład, inny samochód z betonową barierą. Taki błąd popełnił właśnie Skynet podczas wyścigu DARPA. By móc inteligentnie poruszać się po takim miejscu jak Collegetown, model okolicy musi być tworzony w czasie rzeczywistym. Do tego musi istnieć rozróżnienie pomiędzy małymi samochodami a dużymi ciężarówkami, nie mówiąc już o pieszych.

Samochód musi przewidywać zmieniająca się sytuację i dostosowywać się do niej. „Człowiek kierowca ufa, że nadjeżdżający samochód pozostanie na swoim pasie i zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jednakże, gdy drugi samochód gwałtownie skręci, albo nie zatrzyma się, człowiek kierowca może i zwykle dostosowuje się.” – powiedział Campbell .

Poziom zaufania w stosunku do innych nigdy nie może osiągnąć stu procent, w związku z czym samochód musi podejmować decyzje na podstawie informacji ‘probabilistycznych’. „Jeśli będziesz próbował przewidzieć wszystkie możliwości zanim podejmiesz decyzję, nigdy się nie poruszysz.” – stwierdził Campbell. Samochód musi poruszać się bezpiecznie i inteligentnie pomimo wszechobecnej niepewności.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Physorg
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :