Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy komunikatów Dodano: 2023-03-24  |  Ostatnia aktualizacja: 2023-03-24
Silnik trakcyjny – rodzaje, cechy i zastosowanie
Silnik trakcyjny – rodzaje, cechy i zastosowanie

Jednym z kluczowych elementów wchodzących w skład budowy taboru kolejowego jest silnik trakcyjny. Urządzenie to zrewolucjonizowało transport i pozwoliło wytwarzać energię mechaniczną z elektrycznej. Dziś silniki trakcyjne możemy podzielić na kilka grup. W najnowocześniejszych pojazdach trakcyjnych, takich jak na przykład tramwaje, stosuje się jednak przede wszystkim silniki asynchroniczne. Warto wiedzieć, czym się charakteryzują i co odróżnia je od klasycznych silników szeregowych.

Choć pierwsze silniki elektryczne powstały już w XIX wieku, do dziś cieszymy się ich udoskonalanymi wersjami. Ich pracę docenimy przede wszystkim ekologicznie podróżując elektrycznym taborem kolejowym czy miejskim transportem tramwajowym.
Dwa najważniejsze typy silników trakcyjnych to silniki: szeregowy oraz asynchroniczny. Choć różnią się one sposobem działania, wydajnością czy zastosowaniem w odniesieniu do typu pojazdów, łączy je podstawowa budowa, na którą składają się dwa główne elementy – nieruchomy stojan oraz wirnik, który pracuje w nim pod wpływem prądu.

Silnik trakcyjny szeregowy – czym się cechuje i gdzie znajduje zastosowanie?

Silniki trakcyjne szeregowe to sporych rozmiarów i wagi elementy, które spotkać możemy przede wszystkim w pojazdach szynowych starszej daty. Do swojej pracy wykorzystują prąd stały, który dociera do uzwojeń silnika w momencie tarcia grafitowej szczotki o powierzchnię komutatora.
Warto pamiętać, że nazwa silnika szeregowego nie wzięła się znikąd i nawiązuje do szeregowej budowy uzwojeń stojana oraz wirnika. To właśnie przez nie przepływa prąd o takim samym napięciu, przyczyniając się do wytworzenia energii mechanicznej zdolnej do wprawienia pociągu w ruch.
Silniki szeregowe z uwagi na swoją klasyczną, dość ciężką i sporą formę, a także skłonność do niemałych strat energii oraz wysokie koszty produkcji i serwisu (ich najczęściej wymienianą częścią są grafitowe szczotki, które z uwagi na intensywną pracę wymagają regularnych nakładów finansowych), z czasem zaczęły być wypierane w nowszych pojazdach przez silniki asynchroniczne.

Silnik trakcyjny asynchroniczny – czym się cechuje i gdzie znajduje zastosowanie?

Silniki trakcyjne asynchroniczne wykorzystujące prąd przemienny z biegiem lat stały się atrakcyjną alternatywą dla starych silników szeregowych. Okazały się być rozwiązaniem tańszym, a przez to bardziej pożądanym przez producentów nowych pojazdów szynowych.
Silniki asynchroniczne nie posiadają już szczotek grafitowych i komutatorów, a proces przetwarzania prądu w energię odbywa się za pomocą aluminiowej klatki oraz pola magnetycznego stojana i pola indukcyjnego wirnika.

Silnik trakcyjny asynchroniczny zdaje się być znacznie wydajniejszy niż jego klasyczny odpowiednik. Nie dotyczą go wysokie straty energetyczne, osiąga wyższą moc, a przy tym cechuje się prostszą budową i mniejszą wagą.

Wykorzystanie go w tramwajach i pociągach elektrycznych jest nie tylko krokiem do nowoczesności technologicznej, ale również przykładem realizacji założeń ekologicznej kolei, które powinniśmy wspierać i obserwować.

W ramach współczesnych rozwiązań silnikowych warto zwracać uwagę na najlepszych w branży. Przykładem jakości w unowocześnianiu miejskich taborów tramwajowych może być polski dostawca silników trakcyjnych MMR Group TransComfort, z którego wsparcia w zakresie wymiany silników skorzystały między innymi takie instytucje jak Tramwaje Warszawskie oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dostarczone silniki posiadają deklarację zgodności z normami i charakteryzują się wzorową jakością techniczną, co przekłada się na ich bezpieczeństwo i wydajność.

Kategoria komunikatu:

Inne

Źródło:
Materiał nadesłany do redakcji
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Czytaj także