
Inżynierowie z Wielkiej Brytanii pracują nad czujnikiem ultradźwiękowym przeznaczonym dla przemysłu kolejowego, który może by w stanie wykrywać odcinki toru, na których smar pozostał zużyty.
Projekt finansowany w ramach unijnego programu Shift2Rail jest wynikiem współpracy Network Rail, Sheffield SME Tribosonics i Instytutu Badań nad Kolejnictwem (IRR) Uniwersytetu Huddersfield. W jego ramach Tribosonics opracuje system detekcji oraz dedykowany sprzęt, rozwijając sensory i przeprowadzając przy tym testy w pełnowymiarowym obiekcie testowym wózków HAROLD IRR. Zdaniem naukowców czujniki zostaną ostatecznie osadzone w zestawach kołowych pociągów i pozwolą na niemal ciągłe monitorowanie warunków na torze.
- Tego typu technologia pomiarowa pozwoli zbudować zautomatyzowany system montowany na pojeździe, który będzie informował Network Rail o obecności smaru na główkach szyn, zmniejszając w ten sposób koszty konserwacji i poprawiając bezpieczeństwo taboru - powiedział zastępca dyrektora IRR, profesor Paul Allen.
Network Rail, aby zapewnić odpowiedni poziom smarowania na trasach kolejowych w Wielkiej Brytanii, polega obecnie na kontrolach manualnych. Metoda ta jest nie tylko czasochłonna, ale z jej natury sporadyczna i może zapewniać jedynie okresowe aktualizacje stanu torów. Automatyzując proces, operator będzie miał dostęp w czasie rzeczywistym do informacji o poziomach smarowania w całej sieci, co pozwoli na lepsze planowanie konserwacji i poprawę ogólnego stopnia bezpieczeństwa.
- Wbudowanie czujników ultradźwiękowych w zestaw kołowy zapewni możliwość ciągłego monitorowania skuteczności smarowania i umożliwi zastosowanie środków zapobiegawczych zanim pojawią się istotne problemy - powiedział Matthew Harmon, kierownik ds. inżynierii w Tribosonics - Dzięki skróceniu przestojów związanych z czynnościami konserwacyjnymi możemy zwiększyć przepustowość, ostatecznie poprawiając dostępność pociągów dla pasażerów.
Próby eksperymentalne zostaną przeprowadzone w warunkach rzeczywistych przy uwzględnieniu 25-tonowego nacisku na oś i w warunkach eksploatacji do 200km/h. Według kierownika projektu ze strony Network Rail, Jamesa Linetona nowoprojektowany sensor może mieć zastosowanie poza Wielką Brytanią i ma szansę poprawić zarządzanie infrastrukturą kolejową na całym świecie.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- theengineer

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Od funkcji wspomagających do pojazdów autonomicznych
Firma Bosch Rexroth przedstawia zintegrowaną ofertę zaawansowanych funkcji wspomagających i tworzy przyszłościową platformę. Gotowe do...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-