Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2010-11-13 | Ostatnia aktualizacja: 2010-11-13
Systemy wspierające kierowcę obniżają tętno i poziom stresu

Systemy wspierające kierowcę obniżają tętno i poziom stresu
Według naukowców z AgeLab, tego rodzaju wsparcie technologiczne jest bardzo potrzebne. „Kierowca podczas jazdy poddawany jest coraz większemu stresowi.” – stwierdził Joseph Coughlin, założyciel i dyrektor AgeLab oraz dyrektor NEUTC.
Dodaje on, że w Stanach Zjednoczonych przez ostatnie dziesięć lat średni czas przejazdu wydłużył się z 19 do 29 minut. Dla kierowców, „stres jest kwestią związaną z bezpieczeństwem i jakością życia.” – stwierdził Coughlin. „Według badania Gallup-Healthways Well-Being Index, Amerykanie w średnim wieku, którzy żyją i oddychają w swoich samochodach, stanowią grupę o najgorszym samopoczuciu spośród wszystkich grup wiekowych.” – dodał.
Badanie obejmowało 84 uczestników, zrównoważonych pod względem wieku i płci, którzy podzieleni zostali na dwie grupy, po jednej dla każdego systemu wspierającego kierowcę. Pierwsza grupa miała do wykonania tuzin manewrów parkowania równoległego na ulicach Massachusetts. Kierowali oni Lincolnem MKS wyposażonym w narzędzie Ford Active Park Assist, które przy pomocy kamer i czujników badało wielkość miejsca parkingowego, a następnie automatycznie sterowało kierownicą podczas wykonywania manewru.
Korzystający z Active Park Assist kierowcy mieli tętno średnio 71 uderzeń na minutę, czyli o 12 uderzeń na minutę niższe niż kierowcy parkujący samodzielnie. Co więcej, subiektywna ocena poziomu własnego stresu po wykonaniu manewru parkowania była u kierowców bez wsparcia średnio o 30 procent wyższa.
„To dość duże i zaskakujące wielkości.” – stwierdził Bryan Reimer naukowiec z AgeLab. AgeLab, to multidyscyplinarny program badawczy realizowany na MIT Engineering Systems Division and the Center for Transportation and Logistics, którego celem jest tworzenie i wdrażanie innowacji, które mogą poprawić zdrowie oraz kondycję ludzi. NEUTC jest natomiast sponsorowane przez amerykański Departament Transportu.
Parkowanie równoległe, jak się okazuje, wzbudza u kierowców lęk i wstręt. Badania przeprowadzone przez Harris Interactive pokazały, że 31 procent amerykańskich kierowców unika parkowania równoległego jak tylko może.
Innym przebadanym narzędziem wspierającym kierowców jest system Ford Cross-Traffic Alert, który informuje za pomocą światełka i dźwięku ostrzegawczego kierowcę wycofującego się z miejsca parkingowego o nadjeżdżających pojazdach. Podczas realizowanego w Bostonie badania, kierowcy mieli za zadanie wycofać z miejsca parkingowego przy użyciu systemu Cross-Traffic Alert oraz bez niego po sześć razy. Zastosowanie systemu poskutkowało obniżeniem tętna i poziomu stresu średnio o 5 procent.
Jedynym problemem, póki co bez rozwiązania, systemu wspierającego parkowanie Ford Active Park Assist są nieuważni piesi, którzy wchodzą pod parkujący samochód.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Physorg

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Sztuczna inteligencja w cobotach napędza nowoczesny przemysł
Automatyzacja procesów produkcyjnych wkroczyła na zupełnie nowy poziom dzięki dynamicznemu rozwojowi robotyki współpracującej. Techman Robot,...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-