Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Veichi
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2021-07-15
Jakie światła do samochodu

Reflektory samochodowe: rodzaje żarówek, przepisy, czyszczenie

Przed kierowcą stoi wybór nie tylko co do koloru nadwozia, rodzaju klocków hamulcowych, a także może zdecydować o barwie światła emitowanego przez reflektory samochodu. Oświetlenie samochodu jest bardzo ważne: ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, zwłaszcza po zmroku. Podpowiemy Wam, jakie żarówki najlepiej dobrać do reflektorów auta.

 

Reflektory samochodowe — funkcja i budowa

Reflektory samochodowe znajdują na przodzie samochodu i służą do oświetlania drogi przed pojazdem. Pełnią bardzo ważną funkcję, ponieważ dzięki nim my jesteśmy widoczni oraz możemy zauważyć przeszkody na drodze, np. nieoświetlonych rowerzystów lub przechodniów. Reflektor standardowo składa się z obudowy, mechanicznego lub elektrycznego urządzenia regulacyjnego, źródła światła, lustra (odbłyśnika) i szyby.

 

Rodzaje lamp samochodowych

  ● Żarówki halogenowe

Stare (powstały w latach 60.), ale sprawdzone rozwiązanie. Można je dostać niemal wszędzie — w sklepach motoryzacyjnych, na stacjach benzynowych, a także w zwykłych supermarketach. Ich przystępność i bardzo niska cena (tylko kilka złotych!) sprawia, że jeszcze będą stosowane. Halogeny charakteryzują się żółtą barwą światła. Siła generowanego snopa maksymalnie wynosi 1500 lumenów. Główną wadą jest ograniczone pole widzenia.

  ● Żarówki ksenonowe

Nowsze rozwiązanie, które pojawiło się pod koniec lat 90. Charakteryzują się niebieskim światłem. Wewnątrz lampy znajduje się gaz szlachetny — ksenon. Żarówki ksenonowe zaczynają działać dopiero po kilku sekundach, kiedy ksenon osiągnie temperaturę roboczą. To sprawia, że te żarówki nie lubią częstego włączania i wyłączania. Przy prawidłowej eksploatacji mogą wytrzymać kilka lat. Snop ksenonów jest o ponad połowę większy niż snop żarówek halogenowych — osiąga wartość ponad 3000 lumenów, dzięki czemu zapewniają większe pole widzenia. Ich plusem jest też to, że ich zużycie można łatwo spostrzec — emitowane światło ma odcień fioletowy.

Należy pamiętać, że ustawienia lamp ksenonowych muszą być kontrolowane przez użytkowników (zgodnie z przepisami homologacyjnymi Europejskiego Komitetu elektrotechnicznego) tak, żeby mocne światło nie oślepiało kierowców aut jeżdżących z naprzeciwka. Oprócz tego, lampy muszą mieć spryskiwacze oraz system samopoziomujący światło.

  ● Żarówki LED

Można je głównie spotkać w nowych samochodach. Są jeszcze bardziej efektywne niż ich poprzedniki, reflektory ksenonowe. Emitowane światło jest prawie białe, dzięki czemu oświetlane przedmioty wyglądają prawie jak za dnia. Lampy LED gwarantują świetną widoczność na drodze oraz na poboczu jezdni. Ponadto reflektory LED są kompaktowe i ulepszają stylistykę auta. Producenci zarzekają się, że reflektory LED starczą na całą żywotność pojazdu.

Żarówki laserowe

Najnowsze i najbardziej zaawansowane rozwiązanie. Gwarantują długi snop światła, są
kompaktowe i energooszczędne — zużywają aż o ⅓ mniej prądu od reflektorów LED. Do ich zalet należy również możliwość wyświetlania znaków lub napisów na asfalcie, dzięki czemu mogą ostrzec innych użytkowników dróg o możliwych zagrożeniach. Na razie jest to rozwiązanie wyłącznie dla wybranych, reflektory laserowe są montowane w samochodach typu premium.

 

Zdjęcie zaczerpnięte ze strony Czesciauto24.pl

Zdjęcie zaczerpnięte ze strony Czesciauto24.pl

Na powyższej grafice możesz zobaczyć różnice w oświetleniu pomiędzy reflektorami halogenowymi, ksenon a LED. Jak widać, LED gwarantuje najlepszą widoczność. Same żarówki halogenowe, ksenonowe i LED dzielą się na kilka typów. Upraszczając, trzonek żarówki oznaczony literami H, W i P oznaczają halogeny, litera D oznacza ksenon, a Ba — LED.

 

Reflektory samochodowe — przepisy

  • Polscy kierowcy są zobowiązani używać świateł w swoim samochodzie przez cały rok.
  • Żarówki i reflektory muszą mieć homologację, czyli można zapomnieć o oryginalnym oświetleniu auta. Nawet jeśli żarówka LED ma homologację, ale reflektor nie posiada homologacji do montażu żarówki LED, to montaż tej żarówki jest nielegalny.
  • Światła drogowe, mijania i pozycyjne muszą być białe, żółte są zabronione. Żółte reflektory mogą posiadać wyłącznie pojazdy zabytkowe, w innym przypadku grozi mandat.
  • Wszystkie reflektory i źródła światła w samochodzie muszą mieć homologację.
  • Prawo zabrania stosowania retrofitów LED.
  • Kierowca jest zobowiązany do przeprowadzenia okresowych badań ustawień reflektorów w stacji kontroli pojazdów.

 

Jak dbać o reflektory samochodowe?

Niezależnie od rodzaju reflektora, należy o nie dbać. Podczas zakupu najlepiej postawić na żarówki najwyższej jakości. Należy zwracać uwagę na ustawienie świateł, ponieważ od tego zależy bezpieczna eksploatacja. Kierowca powinien regularnie usuwać brud, ponieważ zabrudzenia reflektorów pogarszają widoczność nawet o 90%.

Źródło:
Materiał nadesłany

Czytaj także