Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2023-05-12
Magazyn energii jako elektryczna przeciwwaga

W dźwigach i dźwignicach towarowych są stosowane układy bez klasycznej przeciwwagi.

Systemy tego typu wykorzystują wciągarki bębnowe bądź też system zębatkę i zębnik (np. w podestach i windach budowlanych). Przy nominalnym obciążeniu niezbędne jest dostarczenie do silnika pełnej mocy elektrycznej. Stosując tzw. „elektryczną przeciwwagę" dostarczamy do systemu napędowego energię zgromadzoną w małym magazynie, co odciąża obwody zasilania sieciowego lub generatorowego. Jeżeli jesteś zainteresowany obniżeniem nakładów na energię elektryczną oraz zwiększeniem elastyczności i niezawodności systemu napędowego, to warto rozważyć wyposażenie urządzeń transportu pionowego w przetwornicę częstotliwości oraz urządzenie magazynujące energię ESC-060kJ-ECW działające jako elektryczna przeciwwaga.

Czym jest i jak działa elektryczna przeciwwaga dźwigu?

Moduł magazynowania energii ESC-060kJ-ECW jest elektroniczną, dwukierunkową przetwornica napięcia stałego oraz bankiem superkondensatorów o pojemności 60kJ (60kWs=16,6Wh). Moduł magazynowania energii włącza się do dowolnej przetwornicy częstotliwości (falownika napędowego), dzięki czemu niskim kosztem możliwe jest ładowanie baterii kondensatorów z sieci lub energii odzyskanej z hamowania silnika, a także dostarczenie energii do napędzania silnika.

W pracy magazynu ESC-060kJ-ECW możemy wyróżnić następujące fazy:

  • ładowanie baterii kondensatorów z sieci (w czasie postoju dźwigu lub podnośnika)
  • ładowanie baterii kondensatorów z energii odzyskanej w procesie hamowania silnika (jazda kabiny dźwigu lub podnośnika w dół)
  • dostarczanie energii do systemu napędowego jeśli użytkownik wyda komendę jazdy

Należy tutaj zwrócić uwagę, że użytkownik może samodzielnie decydować czy energia z magazynu ESC-060kJ-ECW ma być dostarczana do falownika napędowego, czy też system napędowy będzie zasilany jedynie z sieci energetycznej lub generatora.

Jeżeli użytkownik zewrze odpowiednie zaciski sterujące, to uruchomi się przepływ energii w kierunku falownika i zmagazynowana energia będzie wspomagać zasilanie sieciowe. Urządzenie magazynujące pracować będzie ze zdefiniowanym limitem mocy. Oznacza to, że przetwornica systemu magazynującego będzie dostarczać np. 500W mocy, podczas gdy reszta będzie pobierana z sieci. Wysokość limitu mocy jest definiowana przez użytkownika, co pozwala na wspomaganie zasilania przez łatwy do przewidzenia czas. Warto wspomnieć, że maksymalna wartość prądu z modułu ESC-060kJ-ECW wynosi 12A, maksymalna moc 6,3kW (zakładając napięcie 525V na szynie DC falownika). Jak wspomniano powyżej, limit mocy jest regulowany i dobierany zależnie od potrzeb.

Wewnętrzna przetwornica w magazynie energii pozwala na zmianę kierunku przetwarzania, a co za tym idzie odzyskiwanie energii z procesu hamowania silnika. Odzysk energii ma miejsce przy jeździe kabiny lub podestu w dół. Bez systemu magazynowania energii, energia z hamowania byłaby tracona i zamieniana w ciepło (najczęściej spotykane przetwornice częstotliwości nie mają mechanizmów zwrotu energii do sieci).

Korzyści płynące z systemów lokalnego magazynowania z funkcją elektrycznej przeciwwagi:

zmniejszenie wielkości generatora z silnikiem diesla lub mocy pobieranej z sieci,
energia hamowania (generowana przez silnik) jest magazynowana i przeznaczona do ponownego wykorzystania w przyszłości,
oszczędność energii zużywanej przez systemy transportu pionowego

Zastosowania magazynów ESC-060kJ-ECW z superkondensatorami:

  • mobilne suwnice i podesty masztowe zasilaniem z generatorów prądotwórczych
  • napęd elektryczny dźwignic magazynowych
  • napędy transportu pionowego zasilane przez bardzo długie przyłącza o małym przekroju przewodów
Autor:
Tomasz Śliwakowski
Źródło:
https://amtek.pl/systemy-oszczedzania-i-magazynowania-energii/magazyn-energii-jako-elektryczna-przec
Dodał:
AMTEK spol. s r.o. (sp. z o.o.) oddział w Polsce

Czytaj także