Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Veichi
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2008-03-13  |  Ostatnia aktualizacja: 2008-03-13
‘Asystent wyprzedzania’ wskaże kiedy manewr będzie bezpieczny
‘Asystent wyprzedzania’ wskaże kiedy manewr będzie bezpieczny
‘Asystent wyprzedzania’ wskaże kiedy manewr będzie bezpieczny
Wyprzedzanie na drodze dwukierunkowej byłoby łatwiejsze, gdyby wykorzystywać ‘asystenta wyprzedzania’, system, który podpowie kierowcy kiedy manewr te będzie bezpieczny. System taki został zaprezentowany przez Geertje Hegeman z holenderskiego TU Delft.

Hegeman zaprojektowała system ostrzegania, który zapała zielone światło, gdy manewr wyprzedzania nie stworzy zagrożenia na drodze. Gdy nie ma takiej możliwości, pali się lampka czerwona. Urządzenie to testowane jest obecnie w symulatorze.

Hegeman badała sposób wyprzedzania na drodze N305 pomiędzy Almere i Zeewolde w Holandii. Średnio, manewr wyprzedzania zajmuje około 8 sekund. Natomiast 10 procent wyprzedzających decyduje się na manewr mając zaledwie 3 sekundy do nadjeżdżającego z naprzeciwka samochodu.

Hegeman zauważyła również różnice w zachowaniu się na drodze mężczyzn i kobiet. W teście uczestniczyło 12 kobiet i 12 mężczyzn. Kobiety jadąc z ‘asystentem’ wyprzedzały więcej niż bez niego, natomiast u mężczyzn tendencja była dokładnie odwrotna. Zdecydowanie zmalała również liczba gwałtownych manewrów spowodowanych nadjeżdżającym z naprzeciwka samochodem, co bez wątpienia wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drodze.

‘Asystent wyprzedzania’ nie jest jeszcze dostępny w sprzedaży. „Konieczne technologie wciąż sa rozwijane. Najwyższe modele BMW wyposażone są w swojego rodzaju ‘asystenta nie-wyprzedzania’, który informuje, gdy manewr wyprzedzania jest niebezpieczny.” – powiedziała Hegeman. „Działa on z pomocą GPS. System w miarę precyzyjnie jest w stanie określić, gdy zbliżają się zakręty, czy wzniesienia, które czynią manewr ryzykownym. BMW nie odważyło się jednak zapalić zielonej lampki.”

Ogromną zaletą ‘asystenta wyprzedzania’ w porównaniu z innymi systemami tego typu jest to, że może on być wykorzystywany gdziekolwiek na świecie. System tego typu mógłby być bardzo użyteczny w Polsce, gdzie większość dróg jest właśnie dwukierunkowych.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Delft University of Technology
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także