Powrót do listy wiadomości Dodano: 2006-06-23  |  Ostatnia aktualizacja: 2006-06-23
"Bezprzewodowy" samolot
Bezprzewodowy samolot
"Bezprzewodowy" samolot
Samolot bez przewodów oraz jakichkolwiek mechanicznych połączeń pomiędzy silnikiem, systemem nawigacji i komputerami sterującymi, wykorzystujący wewnętrzną bezprzewodową sieć zbudowali inżynierowie z Portugalii.

Trzymetrowej długości bezzałogowy samolot „AIVA” do komunikacji pomiędzy podstawowymi podsystemami wykorzystuje bezprzewodowe połączenie Bluetooth. Technikę nazwano z języka angielskiego „fly-by-wireless”.

Loty próbne, które samolot odbył do tej pory dowiodły, że system działa poprawnie. Wprowadzenie bezprzewodowej transmisji danych miało na celu zmniejszenie masy samolotu oraz poboru energii. Ponadto sprawia, że konstrukcja staje się bardziej elastyczna pod względem wprowadzania zmian i modernizacji.

Peter Mellor z Centre for Software Reliability na Uniwersytecie w Londynie uważa, że wprowadzenie sieci bezprzewodowej jest logicznym krokiem w rozwoju inżynierii. Dodaje jednak, że wymaga to wprowadzenia zupełnie nowych wymagań bezpieczeństwa.

Sieć bezprzewodowa może być bardzo wrażliwa na zakłócenia elektromagnetyczne, lub nawet na przeciążenie informacyjne. Stworzenie bezprzewodowych łączy awaryjnych może być niezwykle trudne do uzyskania ze względu na możliwość powtórzenia się przeciążenia także na łączu zabezpieczającym.

Twórcy bezprzewodowego samolotu pracują nad poprawieniem bezpieczeństwa. Bluetooth zapewnia przesył minimalnego strumienia informacji w każdym momencie, oraz posiada wbudowane mechanizmy zabezpieczające przed wpływem zakłóceń.

Jednak technologia będzie wymagać wielu testów, zanim zostanie wprowadzona to lotnictwa pasażerskiego. Prawdopodobnie wcześniej podobne rozwiązania wprowadzone zostaną do przemysłu samochodowego. Producenci aut borykają się z problemem zwiększającej się ilości przewodów na skutek umieszczania coraz to większej ilości elektroniki w nowych modelach.

Idea bezprzewodowego połączenia może przestraszyć na początku, jednak jej twórcy twierdzą, że uda się ją wprowadzić do sterowania hamulcami oraz pozostałymi układami kontroli w samochodach.

(ro)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
New Scientist
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :