Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2011-02-24 | Ostatnia aktualizacja: 2011-02-24
Eksperymentalny system kierowania samochodem za pomocą fal mózgowych
Niemieccy naukowcy z Freie Universität Berlin zrzeszeni wokół projektu AutoNOMOS skonstruowali system, który umożliwi kierowanie samochodem za pomocą myśli.
System nazwany ‘Brain Driver’ przetwarza fale mózgowe na komendy odczytywane przez sterowany komputerowo pojazd.
Testy dowiodły, że wzorce fal zarejestrowane przez umieszczone na głowie czujniki mogłyby być interpretowane jako komendy skręcania, przyspieszania i hamowania.
Jednakże zanim myśli będą mogły posłużyć do sterowania, konieczny jest wcześniejszy trening. Kierowca wyobraża sobie konkretne sytuacje związane z czterema komendami: start, stop, lewo i prawo. Odpowiadające im fale mózgowe rejestrowane są przez czujniki Brai Driver i przekazywane do komputera w samochodzie.
Naukowcy związani z projektem dowiedli, że gdy powtarzać te myśli, komputer jest w stanie przełożyć je na właściwą komendę dla pojazdu.
Komendy wydawane przez mózg łączone są z systemem nawigacji, który rozpoznaje drogę, inne pojazdy i pieszych. W praktyce, komputer może należycie stosować się do stworzonych wcześniej reguł, ale sytuacje wymagające reakcji intuicyjnych są znacznie trudniejsze.
„Utrzymanie samochodu na drodze oraz interpretowanie zachowania innych samochodów jest możliwe.” – stwierdził Raúl Rojas kierujący projektem AutoNOMOS. „Jednakże wykrycie pieszych, zrozumienie ich ruchów i poznanie ich zamiarów jest nie lada problemem.” – dodał.
Opracowana w ramach projektu technologia wciąż jest jednak bardziej eksperymentem niż komercyjną aplikacją.
Odczyty czujnika EEG mogą również wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa w samochodzie. Według jego twórców, Brain Driver będzie w stanie rozpoznać gdy kierowca zaśnie za kierownicą. W takiej sytuacji, zostanie on obudzony sygnałem dźwiękowym albo wibracjami.
System Brain Driver nie jest pierwszą tego rodzaju technologią opracowaną przez zespół profesora Rojasa. Na swoim koncie mają oni już podobny system eyeDriver, który umożliwia sterowanie samochodem za pomocą oczu.
(lk)
System nazwany ‘Brain Driver’ przetwarza fale mózgowe na komendy odczytywane przez sterowany komputerowo pojazd.
Testy dowiodły, że wzorce fal zarejestrowane przez umieszczone na głowie czujniki mogłyby być interpretowane jako komendy skręcania, przyspieszania i hamowania.
Jednakże zanim myśli będą mogły posłużyć do sterowania, konieczny jest wcześniejszy trening. Kierowca wyobraża sobie konkretne sytuacje związane z czterema komendami: start, stop, lewo i prawo. Odpowiadające im fale mózgowe rejestrowane są przez czujniki Brai Driver i przekazywane do komputera w samochodzie.
Naukowcy związani z projektem dowiedli, że gdy powtarzać te myśli, komputer jest w stanie przełożyć je na właściwą komendę dla pojazdu.
Komendy wydawane przez mózg łączone są z systemem nawigacji, który rozpoznaje drogę, inne pojazdy i pieszych. W praktyce, komputer może należycie stosować się do stworzonych wcześniej reguł, ale sytuacje wymagające reakcji intuicyjnych są znacznie trudniejsze.
„Utrzymanie samochodu na drodze oraz interpretowanie zachowania innych samochodów jest możliwe.” – stwierdził Raúl Rojas kierujący projektem AutoNOMOS. „Jednakże wykrycie pieszych, zrozumienie ich ruchów i poznanie ich zamiarów jest nie lada problemem.” – dodał.
Opracowana w ramach projektu technologia wciąż jest jednak bardziej eksperymentem niż komercyjną aplikacją.
Odczyty czujnika EEG mogą również wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa w samochodzie. Według jego twórców, Brain Driver będzie w stanie rozpoznać gdy kierowca zaśnie za kierownicą. W takiej sytuacji, zostanie on obudzony sygnałem dźwiękowym albo wibracjami.
System Brain Driver nie jest pierwszą tego rodzaju technologią opracowaną przez zespół profesora Rojasa. Na swoim koncie mają oni już podobny system eyeDriver, który umożliwia sterowanie samochodem za pomocą oczu.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- The Engineer

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Protokół MQTT – jak łatwo zbudować rozproszony system telemetrii?
Jesteś inżynierem systemów telemetrii i rozproszonych systemów sterowania? Chcesz monitorować parametry pracy swoich urządzeń rozsianych po całym...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-