Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2009-09-25  |  Ostatnia aktualizacja: 2009-09-25
Gniazdo zabezpieczające podwodne zawory przed uszkodzeniem
Gniazdo zabezpieczające podwodne zawory przed uszkodzeniem
Gniazdo zabezpieczające podwodne zawory przed uszkodzeniem
Specjalizująca się w podwodnych zaworach firma Oliver Valvetek wspólnie z dużym operatorem naftowo-gazowym, oraz firmami produkującymi podwodne urządzenia, skonstruowały innowacyjne gniazdo, które będzie chroniło podwodne zawory przed narażeniem ich na działanie zbyt dużego momentu ze strony operujących nimi zdalnie sterowanych pojazdów (ROV).

Same zawory znajdują się zwykle na ‘choinkach’, czyli potężnych podwodnych instalacjach znajdujących się kilka tysięcy metrów pod powierzchnia wody, bezpośrednio nad głowicami. W takich instalacjach funkcjonuje olbrzymia liczba zaworów.

Jednakże, według Joela Sacca’i z Oliver Valvetek, ze względu na ekstremalne głębokości, na których pracują zawory, muszą one być sterowane przez zdalnie sterowane pojazdy. Chcąc sterować zaworem, ramię takiego pojazdu musi wejść w specjalne gniazdo.

Wszystkie podwodne zawory przeznaczone do pracy na takich głębokościach dysponują takimi gniazdami, które w dodatku muszą być zgodne ze specyfikacją API 17D/ ISO 13628-8.

„Jednakże, pojawiły się problemy, gdyż gniazda dla ROV klasy czwartej, zaprojektowane zgodnie z tą specyfikacją, dopuszczają maksymalny moment na poziomie 2711 niutonometrów, który jest znacząco wyższy, niż dopuszczalny moment maksymalny niektórych podwodnych zaworów.” – wyjaśnił Paul Shillito z Oliver Valvetek.

Moment przyłożony do podwodnych urządzeń może być sterowany przez operatora ROV. Jednakże jeśli ustawienia nie są precyzyjne, ROV może, w teorii, zastosować moment dalece przekraczający granice tolerowane przez zawór.

„Historycznie patrząc, operatorzy wykorzystywali gniazda różnych klas do różnych zdań, jednakże wymaga to każdorazowej zmiany oprzyrządowania, co oznacza konieczność wynurzania ROV i niesie za sobą oczywiste koszta związane z przestojami.” – dodał Shillito.

Aby rozwiązać oba problemy: uszkodzeń wynikłych ze zbyt dużego momentu, oraz kosztownych zmian oprzyrządowania, Oliver Valvetek skonstruował gniazdo ze zintegrowanym kołkiem zabezpieczającym, który jest ustawiony tuż poniżej poziomu maksymalnego momentu akceptowalnego przez zawór.

Według Sacca’i, rzecz, która wyróżnia nowe gniazdo, to ta, że ramię zdalnie sterowanego pojazdu nie jest bezpośrednio połączone z zaworem. Wszelkie błędy w obliczeniach powodujące użycie zbyt dużego momentu powodują uszkodzenie kołka, a nie zaworu.

„Gdy zawór jest przeciążany, specjalnie w tym celu zaprojektowany kołek łamie się zanim dojdzie do uszkodzenia samego zaworu. Na taką ewentualność, stworzone zostało specjalne narzędzie, które umożliwia ROV usunięcie wymienialnego wkładu i zastąpienie go nowym. Cała operacja może zostać przeprowadzona na miejscu, na dnie morza.” – powiedział Shillito.

„W przeszłości, obserwowaliśmy sytuacje, w których operatorzy zwyczajnie uszkadzali zawory znajdujące się na ‘drzewie’, na skutek czego, całe ‘drzewo’ było wyłączane, a zawór wymieniany. W nowym systemie, taka rzecz nie może się zwyczajnie zdarzyć.” – dodał.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
The Engineer
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także