Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2009-09-25 | Ostatnia aktualizacja: 2009-09-25
Gniazdo zabezpieczające podwodne zawory przed uszkodzeniem

Gniazdo zabezpieczające podwodne zawory przed uszkodzeniem
Same zawory znajdują się zwykle na ‘choinkach’, czyli potężnych podwodnych instalacjach znajdujących się kilka tysięcy metrów pod powierzchnia wody, bezpośrednio nad głowicami. W takich instalacjach funkcjonuje olbrzymia liczba zaworów.
Jednakże, według Joela Sacca’i z Oliver Valvetek, ze względu na ekstremalne głębokości, na których pracują zawory, muszą one być sterowane przez zdalnie sterowane pojazdy. Chcąc sterować zaworem, ramię takiego pojazdu musi wejść w specjalne gniazdo.
Wszystkie podwodne zawory przeznaczone do pracy na takich głębokościach dysponują takimi gniazdami, które w dodatku muszą być zgodne ze specyfikacją API 17D/ ISO 13628-8.
„Jednakże, pojawiły się problemy, gdyż gniazda dla ROV klasy czwartej, zaprojektowane zgodnie z tą specyfikacją, dopuszczają maksymalny moment na poziomie 2711 niutonometrów, który jest znacząco wyższy, niż dopuszczalny moment maksymalny niektórych podwodnych zaworów.” – wyjaśnił Paul Shillito z Oliver Valvetek.
Moment przyłożony do podwodnych urządzeń może być sterowany przez operatora ROV. Jednakże jeśli ustawienia nie są precyzyjne, ROV może, w teorii, zastosować moment dalece przekraczający granice tolerowane przez zawór.
„Historycznie patrząc, operatorzy wykorzystywali gniazda różnych klas do różnych zdań, jednakże wymaga to każdorazowej zmiany oprzyrządowania, co oznacza konieczność wynurzania ROV i niesie za sobą oczywiste koszta związane z przestojami.” – dodał Shillito.
Aby rozwiązać oba problemy: uszkodzeń wynikłych ze zbyt dużego momentu, oraz kosztownych zmian oprzyrządowania, Oliver Valvetek skonstruował gniazdo ze zintegrowanym kołkiem zabezpieczającym, który jest ustawiony tuż poniżej poziomu maksymalnego momentu akceptowalnego przez zawór.
Według Sacca’i, rzecz, która wyróżnia nowe gniazdo, to ta, że ramię zdalnie sterowanego pojazdu nie jest bezpośrednio połączone z zaworem. Wszelkie błędy w obliczeniach powodujące użycie zbyt dużego momentu powodują uszkodzenie kołka, a nie zaworu.
„Gdy zawór jest przeciążany, specjalnie w tym celu zaprojektowany kołek łamie się zanim dojdzie do uszkodzenia samego zaworu. Na taką ewentualność, stworzone zostało specjalne narzędzie, które umożliwia ROV usunięcie wymienialnego wkładu i zastąpienie go nowym. Cała operacja może zostać przeprowadzona na miejscu, na dnie morza.” – powiedział Shillito.
„W przeszłości, obserwowaliśmy sytuacje, w których operatorzy zwyczajnie uszkadzali zawory znajdujące się na ‘drzewie’, na skutek czego, całe ‘drzewo’ było wyłączane, a zawór wymieniany. W nowym systemie, taka rzecz nie może się zwyczajnie zdarzyć.” – dodał.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- The Engineer

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Wszystko o odpowietrzaniu zbiorników – część 2. Korki odpowietrzające z zaworami
Druga część artykułu o układach odpowietrzania dotyczy korków odpowietrzających z zaworami ograniczającymi przepływami powietrza. Zachęcamy...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-