
Zespół inżynierów DeepMind od Google zademonstrował robota zdolnego do gry w tenisa stołowego na poziomie amatorskim. Badacze opublikowali artykuł na temat swojego systemu na łamach arXiv.
Przez ostatnie kilka lat naukowcy zajmujący się robotyką łączyli postęp w projektowaniu robotów ze sztuczną inteligencją, co zaowocowało rozwojem robotów o coraz większych umiejętnościach. W ramach tego nowego przedsięwzięcia inżynierowie opracowali system do gry w ping-ponga oparty na sztucznej inteligencji o najwyższym poziomie wydajności w historii.
Aby zbudować swój system, naukowcy zaczęli od wyboru manipulatora ABB IRB 1100. Robot jest obecnie używany w rzeczywistych zastosowaniach przemysłowych. Oprócz możliwości bardzo szybkiego manipulowania za pomocą swojego ramienia oraz efektora, może również szybko przesuwać się na boki po szynie. Te cechy uczyniły go idealnym kandydatem do gry w ping-ponga.
Aby dać robotowi możliwość rywalizacji w grze, która wymaga bardzo wysokiego stopnia reakcji, zręczności i analiz, zastosowali dwustopniowe podejście. Pierwszy poziom obejmował wykonywanie ruchów wymaganych od gracza tenisa stołowego, podczas gdy drugi koncentrował się na strategii.
Jego architektura sterowania łączy kontrolery o wielu poziomach umiejętności, aby obsługiwać każdy z typów ruchów potrzebnych do prawidłowego odbicia piłeczki pingpongowej. Każdy z nich został wyszkolony przy użyciu procedur sztucznej inteligencji, które uczyły się, obserwując symulacje fizyczne i grających ludzi. To podejście pozwoliło na wykorzystanie stosunkowo niewielkiego zestawu danych. Zastosowali również iteracyjny proces w celu udoskonalenia umiejętności robota.
Po wirtualnym przetestowaniu robota i uznaniu go za gotowego do gry z ludźmi naukowcy przeprowadzili 29 meczów z udziałem graczy o bardzo zróżnicowanych zestawach umiejętności. Robot mógł z łatwością pokonać wszystkich z nich znajdujących się na poziomie początkującym, ale żadnego z tych o wysokim poziomie umiejętności. Wygrał przy tym nieco ponad połowę swoich meczów z graczami średnio zaawansowanymi.
Podczas testów zespół badawczy odkrył również słabości w grze robota. Są to powolne reakcje na szybkie i/lub wysokie piłki, odczytywanie rotacji i uderzanie backhandem. Wyznaczają one jednocześnie kierunek rozwoju jednostki.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- techxplore

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Jak dobrać robota przemysłowego i jakie procesy można zrobotyzować?
Robotyzacja to dla twojego zakładu szansa na podniesienie wydajności i jakości produkcji. To również możliwość na polepszenie warunków pracy i...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-