
Rozwój robotów humanoidalnych wykonujących trudne zadania podczas produkcji samolotów jest celem czteroletniego projektu badawczego prowadzonego wspólnie przez Joint Robotics Laboratory (CNRS/AIST) oraz Airbus Group.
Wprowadzenie humanoidów na linie montażowe pozwoli zwolnić operatorów od najbardziej pracochłonnych i niebezpiecznych obowiązków, pozwalając im skoncentrować się na wyższej wartości dodanej. Podstawową trudnością dla robotów będzie praca w zamkniętym środowisku i zapobieżenie licznym możliwym kolizjom z otaczającymi je przedmiotami. Jest to pierwszy projekt badawczy w tej dziedzinie, w którym badacze będą musieli skupić się na opracowaniu tak zaawansowanych algorytmów umożliwiających robotom precyzyjne wykonywanie powierzonych im zadań.
Ze względu na rozmiar samolotów oraz bardzo dużą liczbę operacji montażowych, które mogą być wykonywane na ograniczonej liczbie stanowisk, wykorzystanie w przemyśle lotniczym specjalizowanych robotów stacjonarnych na wzór używanych przy produkcji samochodów jest zwyczajnie niemożliwe. Nawet jeżeli tradycyjne manipulatory umieszczono by na mobilnych platformach, nie mogłyby one wspinać się po schodach, drabinach czy omijać wielu z napotkanych przeszkód.
Joint Robotics Laboratory (JRL), angażując w swoje prace roboty HRP-2 oraz HRP-4, rozwinie nowe technologie lokomocji wykorzystującej wszystkie kończyny humanoida. Pozwoli to robotom poruszać się w ograniczonych przestrzeniach oraz wspinać po drabinach i podestach. Wiele punktów kontaktu z podłożem pozwoli zwiększyć również ich stabilność oraz wszechstronność.
Współpraca między naukowcami z JRL oraz Airbus Group ma zatem na celu umożliwienie robotom humanoidalnym wykonywanie zadań związanych z przetwarzaniem w ograniczonym i zamkniętym środowisku linii montażowych. Naukowcy muszą jednak najpierw opracować nowe algorytmy przetwarzane wystarczająco szybko, aby ruch robota był skoordynowany. Typowymi zadaniami, z którymi będą mierzyć się maszyny to, m.in. dokręcanie śrub na moment, czyszczenie powierzchni z metalicznego pyłu, czy montaż detali. Będą mogły zostać również wykorzystane do sprawdzania systemów po zakończeniu produkcji.
Algorytmy będą testowane na zestawie scenariuszy opracowanych na podstawie potrzeb technologicznych Airbusa. Projekt daje nadzieję, że w ciągu najbliższych 10 czy 15 lat uda się stworzyć specyfikację dla pierwszej generacji robotów humanoidalnych dedykowanych do produkcji dużych konstrukcji.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- phys.org

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Produkcja akumulatorów do pojazdów elektrycznych
Branża motoryzacyjna szykuje się na przyszłość zdominowaną przez pojazdy elektryczne. Spotkaliśmy się z ekspertem B&R ds. elektromobilności,...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-