Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2010-08-29 | Ostatnia aktualizacja: 2010-08-29
Jak wychować nowe pokolenie robotyków?

Jak wychować nowe pokolenie robotyków?
Na podstawie zrealizowanego w 1983 roku testu ‘draw me a scientist’, w którym David Chambers, obecnie z Institute of American Indian Arts w Santa Fe, wykorzystał rysunki do określenia różnicy pomiędzy dziecięcym postrzeganiem naukowca a rzeczywistością, psycholog t Corinne Zimmerman i inżynier Kevin Devine z Illinois State University, poprosili 143 dzieci w wieku pomiędzy 6 a 10 lat o to, by „narysowali robota, który robi to, co zwykle robią roboty.”
Wyniki tego testu pokazały, według Zimmerman, stereotypy robotów. Dzieci postrzegają roboty jako człekopodobne, z nogami i kwadratową głową, zwykle działające bez ludzkiej kontroli, wykonujące różne ludzkie prace; zmywające naczynia, odrabiające lekcje, grające w golfa, skaczące i tańczące.
Grupie 29 dzieci, które narysowały wcześniej robota, udzielono lekcji o tym, co obecnie roboty robią w rzeczywistym świecie. Pokazano im też funkcjonującego w normalnych warunkach robota przemysłowego. Następnie poproszono ich narysowanie robota raz jeszcze.
W rezultacie, tylko jedno dziecko ponownie narysowała robota człekopodobnego, podczas gdy większość narysowała roboty przemysłowe robiące takie rzeczy, jak produkowanie jedzenia czy montowanie samochodów. „Nowe rysunki były równie twórcze jak złożone, nie zawierały jednak fikcyjnych elementów robotów.” – powiedziała Zimmerman.
Co więcej, zmiana postrzegania robotów okazała się trwała. Roboty ponownie narysowane po trzymiesięcznej przerwie były prawie identyczne. Według Zimmerman, pokazuje to, że możliwe jest nauczenie odróżniania rzeczywistości od science fiction. Łatwiej wyobrazić sobie w rzeczywistości automat sterowany przez człowieka niż robota obdarzonego wolna wolą. Dodała również, że realniejsze wyobrażenie robota może skłonić uczniów do kontynuowania nauki i kariery w tym kierunku.
Jednakże Noel Sharkey, robotyk z University of Sheffield wątpi w to, że „tłumienie dziecięcych idei” zaowocuje nowym pokoleniem projektantów robotów. Istniejące dziś roboty człekopodobne mogą wykonywać wiele zadań, od opieki na starszymi, po składanie ręczników.
Sharkey nie jest też zaskoczony tym, że dziecięce roboty tańczyły; wystarczy wszakże przeszukać YouTube, by zobaczyć ile prawdziwych tańczących robotów powstało w ostatnim dziesięcioleciu. „Powinniśmy wzmacniać u dzieci realistyczny obraz robotów, nie powinniśmy jednak ograniczać ich wyobrażeń, gdyż spowoduje to stłumienie ich kreatywności.” – dodał.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- NewScientistTech

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Jak zautomatyzować każdy proces przemysłowy?
Automatyzacja procesów jest kluczem do obniżania kosztów produkcji. Nie zawsze jest to proste, bo na proces przemysłowy składa się wiele...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-