Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2010-08-29  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-08-29
Jak wychować nowe pokolenie robotyków?
Jak wychować nowe pokolenie robotyków?
Jak wychować nowe pokolenie robotyków?
Czy uczenie dzieci tego jak są we współczesnym świecie wykorzystywane są roboty pozwoli wychować nowe pokolenie projektantów, którzy zrewolucjonizują maszyny? Idea taka znalazła się u podstaw nowego badania dotyczące odbioru robotów przez dzieci.

Na podstawie zrealizowanego w 1983 roku testu ‘draw me a scientist’, w którym David Chambers, obecnie z Institute of American Indian Arts w Santa Fe, wykorzystał rysunki do określenia różnicy pomiędzy dziecięcym postrzeganiem naukowca a rzeczywistością, psycholog t Corinne Zimmerman i inżynier Kevin Devine z Illinois State University, poprosili 143 dzieci w wieku pomiędzy 6 a 10 lat o to, by „narysowali robota, który robi to, co zwykle robią roboty.”

Wyniki tego testu pokazały, według Zimmerman, stereotypy robotów. Dzieci postrzegają roboty jako człekopodobne, z nogami i kwadratową głową, zwykle działające bez ludzkiej kontroli, wykonujące różne ludzkie prace; zmywające naczynia, odrabiające lekcje, grające w golfa, skaczące i tańczące.

Grupie 29 dzieci, które narysowały wcześniej robota, udzielono lekcji o tym, co obecnie roboty robią w rzeczywistym świecie. Pokazano im też funkcjonującego w normalnych warunkach robota przemysłowego. Następnie poproszono ich narysowanie robota raz jeszcze.

W rezultacie, tylko jedno dziecko ponownie narysowała robota człekopodobnego, podczas gdy większość narysowała roboty przemysłowe robiące takie rzeczy, jak produkowanie jedzenia czy montowanie samochodów. „Nowe rysunki były równie twórcze jak złożone, nie zawierały jednak fikcyjnych elementów robotów.” – powiedziała Zimmerman.

Co więcej, zmiana postrzegania robotów okazała się trwała. Roboty ponownie narysowane po trzymiesięcznej przerwie były prawie identyczne. Według Zimmerman, pokazuje to, że możliwe jest nauczenie odróżniania rzeczywistości od science fiction. Łatwiej wyobrazić sobie w rzeczywistości automat sterowany przez człowieka niż robota obdarzonego wolna wolą. Dodała również, że realniejsze wyobrażenie robota może skłonić uczniów do kontynuowania nauki i kariery w tym kierunku.

Jednakże Noel Sharkey, robotyk z University of Sheffield wątpi w to, że „tłumienie dziecięcych idei” zaowocuje nowym pokoleniem projektantów robotów. Istniejące dziś roboty człekopodobne mogą wykonywać wiele zadań, od opieki na starszymi, po składanie ręczników.

Sharkey nie jest też zaskoczony tym, że dziecięce roboty tańczyły; wystarczy wszakże przeszukać YouTube, by zobaczyć ile prawdziwych tańczących robotów powstało w ostatnim dziesięcioleciu. „Powinniśmy wzmacniać u dzieci realistyczny obraz robotów, nie powinniśmy jednak ograniczać ich wyobrażeń, gdyż spowoduje to stłumienie ich kreatywności.” – dodał.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
NewScientistTech
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :