Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2010-11-23 | Ostatnia aktualizacja: 2010-11-23
Kryzys spowodowany brakiem metali ziem rzadkich

Kryzys spowodowany brakiem metali ziem rzadkich
W ostatnich latach, Chiny zdominowały światowy rynek metali ziem rzadkich eliminując konkurencję sprzedając po cenach dumpingowych. Ale w ostatnich miesiącach, podniosły ceny niektórych materiałów nawet dziewięciokrotnie.
Równocześnie Chiny ograniczyły produkcję, tłumacząc to względami środowiskowymi oraz koniecznością oszczędzania energii. Równocześnie zwiększyły wykorzystanie ich na rodzimym rynku i ograniczyły eksport.
Kryzys pojawił się we wrześniu, gdy Chiny wstrzymały dostawy do Japonii po kolizji dwóch okrętów tych państw na spornych wodach. Tymczasem Japonia zaspokajała importem z Chin przeszło 90 procent swojego zapotrzebowania. Japoński przemysł potrzebuje rocznie 30 tysięcy ton tych metali, a zapotrzebowanie rośnie wraz z popularyzacją elektrycznych samochodów. Każdy taki pojazd potrzebuje 9 do 15 kilogramów metali ziem rzadkich. Dla porównania, tradycyjny samochód potrzebuje około 5 kilogramów.
Kryzys pogłębił się po tym, jak Japonia ogłosiła, że zamierza uniezależnić się metali ziem rzadkich. New Energy and Industrial technology Development Organisation (Nedo) ogłosiła niedawno, że pracuje wspólnie z naukowcami z Hokkaido University nad stworzeniem pierwszego w świecie wolnego od metali ziem rzadkich silnika o dobrych osiągach dla samochodów hybrydowych. Ten 50 kilowatowy silnik ma podobne osiągi jak silniki stosowane dziś w hybrydowych Toyotach Prius, które potrzebują kilogram metali ziem rzadkich.
Natomiast japoński producent silników Nidec ujawnił, że planuje rozpoczęcie produkcji reluktancyjnego silnika przełącznikowego, który nie potrzebuje metali ziem rzadkich. Nidec zdobył tę technologię przejmując w tym roku Emerson Electric Motors and Appliance Controls.
Nidec planuje w pierwszej kolejności rozpocząć produkcję tych silników dla ciężkich maszyn roboczych w 2012 roku, a w dalszej perspektywie, dla traktorów oraz innych pojazdów. Obecnie, Nidec produkuje na rynek pojazdów elektrycznych silniki synchroniczne, które wykorzystują magnesy trwałe wewnątrz rdzenia wirnika.
Równocześnie swoje wolne od metali ziem rzadkich technologie promują inni producenci. Gibraltarski Chorus Motors twierdzi, że jego wielofazowy silnik Meshcon dysponuje pięciokrotnie większym momentem rozruchowym niż podobnej wielkości konwencjonalny silnik trójfazowy i większym niż porównywalny silnik z magnesami trwałymi, a przy tym nie wykorzystuje metali ziem rzadkich ani innych egzotycznych materiałów.
Problemy z metalami ziem rzadkich mogą potrwać kilka lat, póki nie zostanie uruchomione ich wydobycie na dużą skalę w innych krajach, jak: Wietnam, Australia, Kazachstan, Turcja czy Indie. Równocześnie ponownie uruchamiane są zakłady produkujące metale ziem rzadkich w Stanach Zjednoczonych, które zostały zamknięte nie mogąc wytrzymać chińskiej konkurencji.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Drives and Controls

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Silniki prądu stałego (DC) vs silniki bezszczotkowe (BLDC)
Silniki prądu stałego (DC) vs silniki bezszczotkowe (BLDC) Który z nich jest najlepszy dla Twojej aplikacji? Silniki elektryczne są...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-