Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2008-07-17 | Ostatnia aktualizacja: 2008-07-17
NASA testuje technologię czujników poprawiających efektywność samolotów

NASA testuje technologię czujników poprawiających efektywność samolotów
Światłowodowy System Czujników Kształtu Skrzydła mierzy i wyświetla kształt skrzydła samolotu podczas lotu. Potencjalnie system ten można również wykorzystać do poprawy bezpieczeństwa samolotów poprzez monitorowanie stanu kadłuba. Próbne loty na samolocie Ikhana, będącym modyfikacją bezzałogowego Predator B przystosowana do badań cywilnych, prowadzone są w bazie NASA Dryden w Kalifornii.
„Całe generacje samolotów i pojazdów kosmicznych mogłyby korzystać z tych nowych czujników, gdyby działały one na niebie równie skutecznie jak w laboratorium,” – powiedział Lance Richards z Dryden.
Obniżenie wagi, możliwe dzięki tym czujnikom, umożliwiłoby zmniejszenie kosztów i zużycia paliwa. System ten otwiera również nowe możliwości i zastosowania, nieosiągalne przy tradycyjnych technologiach. Na przykład, nowe czujniki umożliwiłyby adaptacyjne sterowanie kształtem skrzydła.
„Aktywne sterowanie kształtem skrzydła wywołuje błysk w oku u każdego aerodynamika,” – powiedział Richards. „Gdyby możliwa była zmiana kształtu skrzydła w locie, wpłynęłoby to na poprawę efektywności i osiągów samolotu w trakcie startu, lądowania, ale również i manewrowania.”
Sześć włókien umieszczonych na górnej powierzchni skrzydeł Ikhany zapewnia przeszło 2 tysiące pomiarów naprężeń w czasie rzeczywistym. Ważące razem niespełna kilogram włókna są tak małe, że nie wpływają negatywnie na właściwości aerodynamiczne. W przyszłości, czujniki mogłyby być wtopione w strukturę skrzydła.
W celu określenia precyzji czujników, naukowcy porównują ich odczyty z 16 tradycyjnymi czujnikami naprężeń również umieszczonymi na skrzydle.
„Czujniki na Khanie są niedostrzegalnie małe, gdyż umieszczone są na włóknie o średnicy zbliżonej do ludzkiego włosa,” – powiedział Richards. „Możesz gromadzić informacje z tysięcy czujników bez obciążenia i plątaniny przewodów, jak w przypadku klasycznych czujników.”
Kolejna korzyść płynąca z lekkości czujników światłowodowych, to możliwość umieszczenia tysięcy takich czujników w całym kadłubie samolotu. Znając poziom naprężeń w tysiącach miejsc, projektanci mogą precyzyjniej konstruować strukturę kadłuba, odchudzając go bez obniżania poziomu bezpieczeństwa. W dalszej konsekwencji może to wpłynąć na redukcję zużycia paliwa i zwiekszenie zasięgu.
Rozszerzając zastosowanie tej technologii na turbiny wiatrowe, można by poprawić ich wydajność poprzez lepsze ustawienie łopat.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Sensors

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Rewolucja w bezpieczeństwie turbin wiatrowych
Zintegrowana technologia bezpieczeństwa B&R to inteligentne i eleganckie rozwiązanie pozwalające spełnić wszystkie powyższe wymagania i...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-