Powrót do listy wiadomości Dodano: 2013-11-25  |  Ostatnia aktualizacja: 2013-11-25
Niesamowity robot inspekcyjny
Niesamowity robot inspekcyjny

Każdy, kto martwi się utknięciem w tunelu podczas podróży, będzie zadowolony, wiedząc, że tunele takie jak te obsługujące metro lub górskie drogi są regularnie sprawdzane pod kątem degradacji strukturalnej. Testy te są zwykle wykonywane przy użyciu nieuzbrojonego oka ludzkiego i wymagają, aby podczas inspekcji tunel był zamknięty, tak długo jak trwają badania. Mając to na uwadze, program Unii Europejskiej ROBINSPECT rozwija zrobotyzowany system inspekcyjny , który powinien być szybszy i bardziej dokładny niż człowiek.

Sercem systemu będzie pół-autonomiczna jednostka robota, składająca się z małego bezzałogowego pojazdu z zamontowanym wysięgnikiem. Na jego końcu znajdzie się bogato oczujnikowany manipulator.

Cała konfiguracja będzie poruszać się w dół tunelu, prowadząc za jednym zamachem pełną kontrolę. Badane będą pęknięcia, wady, takie jak plamy rdzy, czy narażone na degradację konstrukcje wsporcze.

W tempie około jednego metra na sekundę, robot będzie podróżować, korzystając ze swojego komputera sprzęgniętego z systemem wizyjnym. W ten sposób zbada każdy centymetr kwadratowy tunelu. Gdy na obrazach pojawią się pęknięcia spełniające określone kryteria minimalne, tworzony będzie bardziej szczegółowy obraz 3D. W tym momencie zostaną również wykonane pomiary za pomocą ultradźwięków i laserów, które pomogą określić szerokości głębokość szczeliny.

Operatorzy nadal będą w stanie zdalnie wydawać proste polecenia, które poszerzą wiedzę robota o jego zadaniach. Będzie on również na stałe podłączony do internetowej bazy danych zebranych przez ludzkich inspektorów. Pozwoli to również na wymianę doświadczeń z innymi jednostkami.

Mamy nadzieję, że kiedy trzyletni projekt zostanie zakończony, gotowy robot pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo (zarówno dla użytkowników tunelu, jak i inspektorów), wpłynie na krótszy czas zamknięcia tunelu podczas oględzin i wygeneruje znaczne oszczędności finansowe w związku z redukcją czasu pracy i eliminacji czynnika ludzkiego.

Oczekuje się, że prototyp ma być gotowy za trzy lata. Wtedy to będzie on testowany w londyńskim metrze, na trzech podziemnych odcinkach autostrady Egnatia w Grecji oraz w niektórych tunelach doświadczalnych w Szwajcarii.

(rr)

Kategoria wiadomości:

Nowinki techniczne

Źródło:
gizmag
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także