Zespół badawczy pod kierownictwem Ernsta Tomascha z Instytutu Bezpieczeństwa Pojazdów Politechniki w Grazu (TU Graz) we współpracy z Instytutem Psychologii Prawa i Ruchu Drogowego w Bonn (BIRVp) przeanalizował wpływ obecności przedniego światła hamowania na bezpieczeństwo na drodze. Artykuł na ten temat został opublikowany w czasopiśmie Vehicles.
Analiza 200 prawdziwych wypadków na skrzyżowaniach drogowych wykazała, że (w zależności od czasu reakcji użytkowników dróg) od 7,5% do 17% kolizji można byłoby zapobiec dzięki dodatkowemu światłu hamowania umieszczonemu z przodu pojazdu. W nawet jednej czwartej z nich światła te mogłyby również zmniejszyć prędkość uderzenia, a tym samym złagodzić obrażenia odniesione przez uczestników wypadków.
- Ten sygnał wizualny może znacznie skrócić czas reakcji innych użytkowników drogi - powiedział Tomasch - Niweluje on odległość potrzebną do zatrzymania się, a ostatecznie prawdopodobieństwo wypadku.
Z racji tego, iż pojazdy z przednimi światłami hamowania były dotychczas używane w rzeczywistym ruchu drogowym wyłącznie w ramach testu terenowego na Słowacji, naukowcy musieli uciec się do połączenia technik rekonstrukcji wypadków i symulacji. Wykorzystali do tego celu dane z 200 wypadków samochodowych z austriackich skrzyżowań zarejestrowanych w bazie danych CEDATU.
Najpierw szczegółowo zrekonstruowano sekwencję zdarzeń wszystkich z nich. Następnie naukowcy ponownie symulowali zdarzenia, zakładając, że pojazdy jadące z podrzędnych dróg były wyposażone w przednie światło hamowania.
Jeśli przednie światło hamowania było widoczne dla kierowców na drodze z pierwszeństwem, w symulacji przyjęto szybszą reakcję, w wyniku czego skrócono odległość potrzebną do zatrzymania się. Na podstawie różnic między rzeczywistymi wypadkami a symulacjami badacze wyciągnęli wnioski na temat efektu zapobiegania wypadkom. Przednie światła hamowania w założeniu świecą na zielono i można je łatwo zintegrować z projektem nowych pojazdów. Istniejące konstrukcje można pod tym kątem również stosunkowo tanio modernizować.
- Przednie światła hamowania mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo tylko wtedy, gdy inni użytkownicy drogi są w stanie je faktycznie dojrzeć. Nie miało to miejsca w około jednej trzeciej zrekonstruowanych wypadków z powodu niekorzystnego kąta między uczestniczącymi w nich pojazdami - powiedział Tomasch - Z tego powodu zalecamy montaż świateł hamowania również po bokach pojazdów i zbadanie potencjalnego wpływu takiego działania.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- techxplore

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Szafy sterownicze pod lupą – drobne zaniedbania, które mogą sparaliżować...
Utrzymanie ruchu w zakładach produkcyjnych nie kończy się na sprawnej pracy maszyn i linii technologicznych. Równie istotna, choć często pomijana...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-