Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2025-06-08  |  Ostatnia aktualizacja: 2025-06-08
Obiecujące przednie światło hamowania

Zespół badawczy pod kierownictwem Ernsta Tomascha z Instytutu Bezpieczeństwa Pojazdów Politechniki w Grazu (TU Graz) we współpracy z Instytutem Psychologii Prawa i Ruchu Drogowego w Bonn (BIRVp) przeanalizował wpływ obecności przedniego światła hamowania na bezpieczeństwo na drodze. Artykuł na ten temat został opublikowany w czasopiśmie Vehicles.

Analiza 200 prawdziwych wypadków na skrzyżowaniach drogowych wykazała, że ​​(w zależności od czasu reakcji użytkowników dróg) od 7,5% do 17% kolizji można byłoby zapobiec dzięki dodatkowemu światłu hamowania umieszczonemu z przodu pojazdu. W nawet jednej czwartej z nich światła te mogłyby również zmniejszyć prędkość uderzenia, a tym samym złagodzić obrażenia odniesione przez uczestników wypadków.

- Ten sygnał wizualny może znacznie skrócić czas reakcji innych użytkowników drogi - powiedział Tomasch - Niweluje on odległość potrzebną do zatrzymania się, a ostatecznie prawdopodobieństwo wypadku.

Z racji tego, iż pojazdy z przednimi światłami hamowania były dotychczas używane w rzeczywistym ruchu drogowym wyłącznie w ramach testu terenowego na Słowacji, naukowcy musieli uciec się do połączenia technik rekonstrukcji wypadków i symulacji. Wykorzystali do tego celu dane z 200 wypadków samochodowych z austriackich skrzyżowań zarejestrowanych w bazie danych CEDATU.

Najpierw szczegółowo zrekonstruowano sekwencję zdarzeń wszystkich z nich. Następnie naukowcy ponownie symulowali zdarzenia, zakładając, że pojazdy jadące z podrzędnych dróg były wyposażone w przednie światło hamowania.

Jeśli przednie światło hamowania było widoczne dla kierowców na drodze z pierwszeństwem, w symulacji przyjęto szybszą reakcję, w wyniku czego skrócono odległość potrzebną do zatrzymania się. Na podstawie różnic między rzeczywistymi wypadkami a symulacjami badacze wyciągnęli wnioski na temat efektu zapobiegania wypadkom. Przednie światła hamowania w założeniu świecą na zielono i można je łatwo zintegrować z projektem nowych pojazdów. Istniejące konstrukcje można pod tym kątem również stosunkowo tanio modernizować.

- Przednie światła hamowania mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo tylko wtedy, gdy inni użytkownicy drogi są w stanie je faktycznie dojrzeć. Nie miało to miejsca w około jednej trzeciej zrekonstruowanych wypadków z powodu niekorzystnego kąta między uczestniczącymi w nich pojazdami - powiedział Tomasch - Z tego powodu zalecamy montaż świateł hamowania również po bokach pojazdów i zbadanie potencjalnego wpływu takiego działania.

(rr)

Kategoria wiadomości:

Nowinki techniczne

Źródło:
techxplore
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :