
Naukowcy z WAT testują zamontowany w tramwajach łódzkiego MPK innowacyjny system zapobiegania kolizjom.
Pozwala on wykrywać różnego rodzaju pojazdy poruszające się przed tramwajem w oparciu o pasywne i aktywne układy optyczne. Z ich pomocą możliwe jest rozpoznanie przeszkody i określenie odległości od znaczników umieszczonych na innych pojazdach szynowych. System rejestruje także najważniejsze parametry ruchu tramwaju, a po ich zestawieniu z danymi z czujników podejmuje odpowiednie działania i informuje o nich motorniczego na ekranie sterowniczym.
Zastosowana technologia umożliwia wykorzystanie komunikacji świetlnej z użyciem światła białego, z którego korzystają zamontowane na pojeździe lampy zewnętrzne. Mrugają one z pewną częstotliwością, wymieniając się danymi w ramach współpracującego ze sobą taboru. To rozwiązanie nie emituje, tzw. smogu elektromagnetycznego przez co jest samo w sobie proekologiczne.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi jako pierwsze w kraju podjęło współpracę z WAT i Inteco w ramach projektu wartego 4 miliony złotych. Dotychczas system zaimplementowano na dwóch pojazdach, jednak w przyszłości posiadać go będą wszystkie łódzkie tramwaje typu M8. Prace prowadzone we współpracy z MPK Łódź oraz firmą inżynierską Inteco mogą w rezultacie doprowadzić do powstania autonomicznych pojazdów szynowych.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- arcweb

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Metrologia w służbie logistyki
Dr inż. Bogusław Herod W wielu działaniach logistycznych istnieje konieczność transportu, magazynowania, a następnie dystrybucji towarów...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-