Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2010-08-09 | Ostatnia aktualizacja: 2010-08-09
Posejdon może oszczędzić przemysłowi okrętowemu miliony

Posejdon może oszczędzić przemysłowi okrętowemu miliony
Olej smarujący jest na pokładzie statku kluczowym płynem. Stanowi on krew napędu oraz silników i każdy jego wyciek stanowi zagrożenie dla ładunku, załogi i środowiska.
Zespół z uniwersyteckiego Institute for Automotive and Manufacturing Advanced Practice (AMAP) opracował system ‘Posejdon’, który stale monitoruje system smarowania, umożliwiając załodze przewidzenie zbliżającej się awarii i podjęcie działań jeszcze zanim pojawi się poważny problem.
System składa się z czarnej skrzynki zainstalowanej na głównym silniku oraz oprogramowania monitorującego zachowanie się oleju. Pozwala on wydłużyć żywotność silnika, uniknąć pogarszaniu się jego osiągów oraz zapobiec poważnym awariom.
David Baglee, który realizuje ten trzy i półroczny projekt wspólnie z Mikem Knowlesem, wierzy, że technologia ta niesie ze sobą również wiele korzyści ekologicznych i środowiskowych, gdyż redukuje ryzyko powstania wycieku oleju do wody.
„To fantastyczny projekt. Możliwości tego oprogramowania są praktycznie nieskończone. Poszukujemy również dla niego zastosowań w innych sektorach, jak choćby w energetyce wiatrowej.” – stwierdził David Baglee.
AMAP współpracował w ramach projektu Posejdon z: Fundación Tekniker, BP Marine, OelCheck, Martechnic, IMM (International Mercantile Marine), Rina oraz IB Krates.
Pomimo postępującej automatyzacji maszynowni, pojawiania się systemów czujników monitorujących temperaturę, ciśnienie, poziom płynów oraz ich przepływ, olej smarujący pozostał poza nawiasem całego zautomatyzowanego systemu.
Przez ostatnie dwie dekady niewiele się w tej dziedzinie zmieniło. Jednakże według Baglee’a, „Posejdon jest propozycją, na którą nadszedł właściwy czas.”
„Główny silnik okrętu może tłoczyć 40 ton drogiego oleju smarującego, oprócz tego, że się starzeje, narażony jest na czynniki zanieczyszczające, jak słodka i słona woda, ropa, czy spaliny.” – dodał Baglee.
„Zdarza się również omyłkowe dolanie niewłaściwego oleju. Realia te stawiają inżynierów okrętowych w bardzo trudnej pozycji, niemożliwej do zaakceptowania we współczesnym świecie.” – powiedział Baglee.
Czujnik monitorować będzie główne własności oleju smarującego, jego: lepkość, zawartość wody, liczbę zasadową, czy zanieczyszczenia, a także degradację.
System ten zapewnia lepsze zrozumienie kondycji silnika. Pozwoli on załodze podejmować odpowiednie działania szybciej i w oparciu o pełniejszą wiedzę.
System ten jest na tyle odporny, że zniesie trudne warunki panujące na pokładzie okrętu: wibracje, wahania temperatury, czy wilgotność.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Science Daily

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Nowoczesne rozwiązania dotyczące automatyki
Inteligentne i usieciowione rozwiązania do automatyzacji pozwalają producentom i użytkownikom maszyn pakujących zwiększać przewagę nad...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-