
Naukowcy z Fraunhofer Institute opracowali lekki i kompaktowy radar, który rozpoznaje obiekty, na przykład poprzez nieprzezroczyste materiały czy podczas zawiei śnieżnej. Urządzenie działa w zakresie częstotliwości 75-110GHz. Radary pracujące z tą częstotliwością w stanie identyfikować małe przedmioty na odległość trzech kilometrów ale także penetrować materiały nieprzejrzyste, dielektryczne oraz niemetaliczne.
Ten rodzaj radarów już od dłuższego czasu jest stosowany w aplikacjach wojskowych i cywilnych, jednak niemieccy naukowcy opracowali nową, bardziej kompaktową konstrukcję, która jest przy tym modularna. Urządzanie jest rozmiarów opakowania po papierosach i może współpracować z innymi urządzeniami w sieci CAN, bądź udostępniać dane przez port USB.
Konwencjonalne radary pracujące w takim paśmie w dużej mierze ograniczają się do zastosowań© wojskowych, ponieważ ich konstrukcja wymaga ceramicznych podłoży o wadze około pięciu kilogramów, co sprawia, że są drogie i nieporęczne. Dzięki arsenkowi galu, badacze z Fraunhofer zmniejszyli gabaryty czujnika, poprawiając ponadto jego rozdzielczość. Teraz może pracować z częstotliwością większą niż magiczne 100GHz.
Kompaktowy moduł radarowy może nie tylko generować i odbierać sygnały, ale także przetwarzać cyfrowy sygnał na ruch dzięki wbudowanemu procesorowi sygnałowemu. Ponieważ zastosowano w nim antenę dielektryczną, można sterować „kątem rozwarcia" radaru w zależności od rodzaju i odległości poszukiwanego obiektu.
Fraunhofer uważa, że ich produkt posiada szeroki zakres zastosowań. Może być stosowany przede wszystkim w morskich helikopterach ratunkowych, aplikacjach bezpieczeństwa, medycznych, logistycznych i przemysłowych.
Prototyp radaru jest właśnie prezentowany na targach Hannover Messe. Wystawcy prezentują jego możliwości na stanowisku z dwoma rurami wypełnionymi wodą między którymi jest szczelina wypełniona mgłą; radar potrafi wykryć poziom wody po jej drugiej stronie.
Fraunhofer szacuje, że ulepszona wersja radaru będzie dostępna na rynku w przeciągu następnych dwóch lat.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- gizmag

Komentarze (2)
Czytaj także
-
SEW-EURODRIVE Polska automatyzuje system transportu ładunków o dużych gabarytach
Firma SEW-Eurodrive Polska, polski oddział światowego lidera w dziedzinie techniki napędowej zrealizowała projekt automatyzacji transportu w...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-
haze
to nie dopler
greg52
A może będzie też wersja dla kierowców