Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2010-05-06 | Ostatnia aktualizacja: 2010-05-06
Samochód sterowany ruchem oczu

Samochód sterowany ruchem oczu
Oprogramowanie eyeDriver jest prototypową aplikacją do sterowania pojazdem ‘Spirit of Berlin’ za pomocą ruchu gałek ocznych. Program powstał w ramach współpracy naukowców z berlińskiego Freie Universität, oraz firmy SMI (SensoMotoric Instruments). Ruchy oczu kierowcy są rejestrowane i przetwarzane na sygnały sterujące kierownicą. Prędkość jest kontrolowana niezależnie od eyeDriver.
Do rejestrowania ruchu oczu wykorzystywany jest system SMI HED4. Na system składa się zmodyfikowany kask rowerowy wyposażony w dwie kamery, oraz podczerwoną diodę LED, a także laptop wyposażony w specjalne oprogramowanie. Jedna z kamer skierowana jest na przód, a druga śledzi oko kierowcy. Światło podczerwone wspomaga kamerę śledzącą oko. Przezroczyste zwierciadło, które odbija jedynie światło podczerwone zapewnia właściwe działanie kamery śledzącej oko zapewniając równocześnie kierowcy dobrą widoczność. Po krótkiej kalibracji oprogramowanie HED4 jest w stanie nie tylko określić ułożenie oka, ale i pozycję punktu na który patrzy kierowca na obrazie z kamery przedniej. Wyliczone w ten sposób koordynaty przesyłane są następnie do komputera pokładowego. Oprogramowanie eyeDriver na komputerze pokładowym odbiera w te koordynaty w regularnych odstępach czasu poprzez sieć i wykorzystuje je do sterowania kierownicą. Kierowca ma do wyboru dwa tryby: ‘swobodna jazda’ i ‘kierowanie ruchem’.
W trybie ‘swobodna jazda’ wyliczone koordynaty są przekazywane bezpośrednio do kierownicy. Oznacz to, że im kierowca dalej patrzy w lewo, czy w prawo, tym mocniej skręca kierownica. Dopóki system jest w stanie śledzić ruchy oczu, prędkość pozostaje niezmienna. Natomiast, gdy nie jest w stanie określić położenia gałki ocznej, na przykład, gdy kierowca zamknie oko, automatycznie hamuje.
W trybie ‘kierowanie ruchem’, samochód porusza się przez większość czasu samodzielnie. Jedynie, gdy napotyka na swojej drodze skrzyżowanie, zatrzymuje się i pyta kierowcy, w którą stronę ma skręcić. Wymaga to od kierowcy spojrzenia w lewo, bądź prawo przez trzy sekundy.
Zespół profesora Rojasa zajmuje się tematyką samodzielnych pojazdów od 2006 roku. W ramach tego projektu, skonstruowali oni pojazd ‘Spirit of Berlin’, który dotarł do półfinału DARPA Urban Challenge w 2007 roku.
Obecnie zespół pracuje w ramach projektu AutoNOMOS nad systemami dla w pełni i na wpół samodzielnych pojazdów. Rozwiązanie to ma pozwolić w porę rozpoznać pojawiające się na drodze zagrożenie i zapobiec mu.
Pojazd Spirit of Berlin powstał w 2007 roku. Jest on w stanie poruszać się bez kierowcy. Zbudowany jest na bazie Dodge’a Grand Caravan, który wyposażony został w czujniki, komputery, oraz siłowniki.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Science Daily

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Butelka z krachlą wraca w wielkim stylu - dzięki pomocy B&R
Butelki z krachlą Stara, dobra butelka z krachlą wraca w wielkim stylu. Firma AMS Getränketechnik projektuje i wytwarza maszyny...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-