Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2003-05-30  |  Ostatnia aktualizacja: 2003-05-30
SAP Polska przedstawił wyniki badania firm na temat stanu ich przygotowania do konkurowania na rynku Unii Europejskiej
SAP Polska przedstawił wyniki badania firm na temat stanu ich przygotowania do konkurowania na rynku Unii Europejskiej
SAP Polska przedstawił wyniki badania firm na temat stanu ich przygotowania do konkurowania na rynku Unii Europejskiej
Firma SAP Polska poinformowała o wynikach podsumowania pierwszego etapu badań dostosowania polskich małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) do integracji z rynkiem Unii Europejskiej. Wynika z nich, że przedsiębiorstwa z sektora MSP optymistycznie postrzegają integrację gospodarczą z UE, choć obawiają się wzrostu kosztów działalności oraz większych obciążeń administracyjnych Swojej przewagi upatrują w konkurencji cenowej, co w długim okresie nie daje im gwarancji na osiągnięcie trwałych korzyści z integracji z UE. W swoich strategiach badane firmy w zbyt małym stopniu uwzględnią aspekt innowacyjności i rozwoju technologicznego.

Badanie zostało przeprowadzone pod hasłem "Firma w Unii" w ramach programu edukacyjnego "Europejska Akademia Biznesu dla Przedsiębiorstw". Pomysłodawcą programu jest firma SAP Polska, która do współpracy zaprosiła Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych i Euro Info Centre. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem sprawuje Sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej minister Danuta Hübner.

Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce nastawione są na konkurencję cenową i w niej upatrują swojej przewagi. Z optymizmem myślą o gospodarczych rezultatach integracji z UE. Większość przedsiębiorców jest też za szybkim wprowadzeniem w Polsce euro. Po wejściu Polski do UE spodziewają się wzrostu kosztów działalności oraz większych obciążeń administracyjnych.

Analiza ankiet potwierdziła tezę, iż najważniejsze przeszkody rozwoju MSP w Polsce leżą w gestii administracji i władz narodowych. Integracja z UE może złagodzić objawy tej niewydolności, ale na pewno ich nie usunie. Niestety we wnioskach znalazło się szereg spostrzeżeń, które nie najlepiej rokują polskim firmom.

Polscy przedsiębiorcy nie mają dostatecznej wiedzy o normach obowiązujących w UE. Pokutuje wiele mitów i przekłamań dotyczących unijnych standardów. Polscy przedsiębiorcy marginalizują znaczenie najważniejszego elementu nowoczesnej konkurencyjności - innowacyjnej oferty produktowej lub usługowej. W nieznacznym stopniu wykorzystują internet do e-biznesu. Niewielkie jest też wykorzystanie elektronicznych systemów zarządzania.

W około połowie badanych przedsiębiorstw inwestowano w nowe produkty, komputeryzację i poprawę jakości oferowanego asortymentu. Ponad 60 proc. firm uznało swoje nakłady inwestycyjne za wystarczające do utrzymania bądź zwiększenia udziału w rynku. Taki sam odsetek firm planuje zwiększyć lub utrzymać nakłady inwestycyjne na obecnym poziomie.

W opinii przedsiębiorców najważniejszą barierą w rozwoju ich firm jest sytuacja makroekonomiczna, w tym głównie za wysokie i zbyt skomplikowane obciążenia podatkowe. Dużym problemem jest też ograniczony dostęp do źródeł finansowania, nieprzejrzyste i często zmieniające się prawo oraz brak wsparcia dla przedsiębiorstw.

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
SAP Polska
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także