Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2005-07-20 | Ostatnia aktualizacja: 2005-07-20
SEZONOWOŚĆ W BRANŻY AUTOMATYKI

SEZONOWOŚĆ W BRANŻY AUTOMATYKI
Metodologia
Każdej firmie, która zgodziła się wziąć udział w badaniu postawiliśmy następujące pytania:
Czy dostrzegają Państwo sezonowość w branży automatyki przemysłowej? (TAK/ NIE[1])
Jeżeli dostrzegają Państwo sezonowość w branży, prosimy określić dla każdego miesiąca, w skali od 5 do 1, intensywność kontaktów klientów z Państwa firmą
(5 – bardzo duża ilość kontaktów, 4 – duża, 3 – średnia, 2 – kontakty sporadyczne, 1 – bardzo mało kontaktów)
Zebrane ankiety podsumowaliśmy, starając się dojść do przyczyn udzielania takich a nie innych odpowiedzi w poszczególnych firmach. Dysponując wiedzą o profilu ich działalności stworzyliśmy osobne tabele dla firm zajmujących się dystrybucją i dla firm integratorskich.
Wyniki badania - ogólnie
Wśród 175 respondentów 90 firm (51%) nie dostrzega sezonowości. Dla pozostałej grupy (49%) sezonowość jest zauważalna. Firmy te potrafiły także określić stopień intensywności kontaktów w poszczególnych miesiącach.
Pierwsze wnioski
To co większość osób działających w branży przeczuwa, wyraźnie widać na zamieszczonych wykresach (poniżej). Rozkład intensywności kontaktów w poszczególnych miesiącach jest zbliżony. Wykres pozbawiony jest gwałtownych odchyleń, ale też widać wyraźnie, w których miesiącach w branży bywa gorąco.
Narzucający się pierwszy wniosek to ten, iż zasadniczy wpływ na ocenę sytuacji ma profil działalności firmy udzielającej odpowiedzi. Sezonowość wygląda inaczej dla firm o profilu dystrybucyjnym, a inaczej dla usłogodawców, czyli firm zajmujących się integracją systemów automatyki. Teza ta znajduje także potwierdzenie w wypowiedziach poproszonych o opinie osób.
Dla firm dystrybuujących elementy automatyki najpracowitsze miesiące przypadają na koniec roku. Listopad dla dużej grupy firm oznacza co roku najwięcej pracy. Jak zauważył Zbigniew Piątek z polskiego oddziału firmy Beckhoff Automation sytuacja ta wynika z kalendarza zamówień u klientów i budżetowania (na to z kolei pewien wpływ ma system podatkowy i trwający jeszcze stary rok obrachunkowy). Większy napływ kontaktów ma także miejsce w okolicach marca. Co do zasady dystrybutorzy mają nieco mniej zajęć w okresie wakacyjnym. Nie zawsze jednak – na co zwracano nam uwagę w wywiadach – ma to odzwierciedlenie w obrotach firm. W wielu firmach przychody latem utrzymują się na przyzwoitym poziomie.
Dla firm usługowych sezonowość przybiera diametralnie inny obraz. Okres wiosny i lata to dla większości firm integratorskich czas przebywania na obiektach, gdzie trwa okres inwestycyjno-remontowy. Okres ten rozpoczyna się w maju, osiąga swój szczyt w czerwcu i lipcu i kolejną, choć już nie tak wysoką falę na jesieni. W niektórych branżach prace te mogą jednak przypaść na inny okres w roku. Piotr Bistroń z firmy Abis zauważa, że istnieją branże, w których kalendarz jest odwrócony. Przykładowo: branża FMCG, sektor browarniczy, gdzie latem nikt nie myśli o remontach. Firmy te pracują latem pełną parą i okres remontowo-inwestycyjny planują raczej na jesień i zimę.
Firmy integratorskie nie narzekają też na brak zajęć z końcem roku. Najsłabszy okres – podobnie jak dla firm dystrybucyjnych – przypada na początek roku kalendarzowego.
Firmy, które obok dystrybucji elementów automatyki oferują także usługi inżynierskie w mniejszym stopniu odczuwają sezonowość. Ta grupa najczęściej też wskazywała, iż nie spotyka się w ogóle z sezonowością.
Wszyscy respondenci dostrzegli, iż okresy wakacyjne, urlopowe nie muszą oznaczać ograniczonych przychodów. Są jednak utrudnieniem w działaniach branży. To okres trudny dla uzgadniania i finalizowania kontraktów. Wypoczynek jednak też się przydaje i w ogólnym rozrachunku jest dla wszystkich pożyteczny.
Zbigniew Piątek, "Beckhoff Automation" Sp. z o.o. Polski oddział koncernu Beckhoff "Miesiące wakacyjne nie oznaczają dla nas spadku obrotów. Zauważalne zmiany dostrzegam raczej w okresie od listopada do stycznia. Obserwujemy wyższą liczbę zamówień z końcem roku, co z kolei powoduje nieco gorszy efekt w pierwszej części kolejnego roku. Wynika to z kalendarza zamówień, budżetowania po stronie naszych klientów. W okresie wakacyjnym z pewnością jest nieco zamieszania wynikającego z okresu urlopowego. Trudniej dopiąć kontrakt. Czasami w wyniku zastępstw na okres urlopu wkradają się nieporozumienia w procesie dostaw. Nie ma to jednak w naszym przypadku wpływu na spadek obrotów. W Polsce nie mamy do czynienia z sytuacją taką, jak w niektórych krajach zachodniej Europy. Tam wiele zakładów produkcyjnych zamyka działalność w okresie letnim, co drastycznie ogranicza obroty handlowe w branży." |
Krzysztof Wiktorowicz, Solartron Mobrey Sp. z o.o. Firma dostarcza kompleksowe rozwiązania automatyzacji dla przemysłu „W sezonie wakacyjnym można zauważyć nieco mniejsze zainteresowanie naszą ofertą ze strony naszych kontrahentów. Wpływ ma na to sezon urlopowy, który utrudnia uzgadnianie i finalizowanie kontraktów. Sądzę, że podobną opinię podzielają wszystkie firmy dystrybuujące elementy automatyki przemysłowej.” |
Piotr Bistroń z krakowskiej firmy Abis integrującej systemy automatyki: „Wśród integratorów systemów automatyki nie można mówić o tzw. „sezonie ogórkowym” w lecie. Wielu naszych klientów robi w tym okresie przerwy postojowe, wysyłając na urlop całe załogi. Wówczas działy techniczne mają pełne ręce roboty i jest to także szczyt aktywności dla nas. Wiele instalacji budowanych wiosną, latem jest uruchamianych. Od lata do jesieni mamy co robić na tych obiektach. Są oczywiście branże, w których kalendarz jest odwrócony. Przykładowo: branża FMCG, sektor browarniczy, gdzie w lecie nie ma praktycznie żadnych prac. Firmy te pracują latem pełną parą i okres remontowo-inwestycyjny planują raczej na jesień i zimę. Co daje się natomiast zaobserwować to wydłużony termin wyboru ofert latem. Wskutek okresu urlopowego, proces podejmowania decyzji u naszych kontrahentów często wydłuża się do kilku tygodni." |
Antoni Wojtulewicz
automatyka.pl Spółka z o.o.
---------
[1] Dla firm, które na pierwsze pytanie odpowiedziały przecząco, przyjęliśmy, iż intensywność kontaktów w ciągu roku wynosi 3,5 we wszystkich miesiącach.
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- materiał własny

Galeria wiadomości
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
Automatyzacja THT – podstawa sukcesu to renomowani partnerzy
Integracja rozwiązań dostarczanych przez znanych dostawców, pozwala na skuteczną automatyzację montażu THT. Taka sytuacja ma miejsce w...
-
-
-
-