Powrót do listy wiadomości Dodano: 2009-10-01  |  Ostatnia aktualizacja: 2009-10-01
System pokładowy uczący się zachowań kierowców
System pokładowy uczący się zachowań kierowców
System pokładowy uczący się zachowań kierowców
System komputerowy, który umożliwia pojazdom uczenie się zachowań kierowców zasiadających za ich kierownicami może pomóc wykrywać nietypowe zachowania i zapobiegać wypadkom. System, nazwany DRIVSCO, został wspólnie opracowany przez naukowców z sześciu europejskich krajów.

W myśl ich koncepcji, samochód zyskuje możliwość gromadzenia wzorców zachowań kierowcy, gdy ten, lub ta napotyka zakręty, skrzyżowania, pieszych, czy wreszcie inne pojazdy.

Na przykład, podczas nocnej jazdy, gdy system pokładowy wykryje odchylenie od normalnego toru jazdy na zakręcie, zinterpretuje tą sytuację jako brak dostatecznej widzialności i ostrzeże kierowcę.

DRIVSCO wykorzystuje stworzony przez naukowców z University of Granada system sztucznej wizji na jednym chipie. Urządzenie otrzymuje obrazy i opracowuje pierwszą ‘interpretację scenariusza’, łącząc informacje dotyczące głębi (dzięki trójwymiarowej wizji), lokalnego ruchu, oraz linii na obrazach.

Według twórców, DRIVSCO może być montowane w różnych rodzajach samochodów. Naukowcy skonstruowali również DRIVSCO z rekonfigurowalnym oprzyrządowaniem, które można stosować w wielu różnych aplikacjach w terenie.

Nowy system przeszedł pozytywnie pierwsze testy z kierowcami. Każdy kierowca otrzymał samochód wyposażony w GPS, oraz systemy wykrywające skręt kierownicą, oraz hamowanie, by zespół naukowców mógł sprawdzić w najdrobniejszym szczególe styl jazdy, oraz działanie samego systemu.

według przedstawicieli zespołu DRIVSCO, pierwsze testy wypadły bardzo obiecująco i dowiodły użyteczności samej koncepcji.

Eduardo Ros Vidal, lider projektu z University of Granada stwierdził, że nie widzi on przyszłości dla samochodów poruszających się samodzielnie, wierzy jednak, źe zaawansowane systemy wspierające kierowcę, jak DRIVSCO, mogą pomóc chronić przed wypadkami i przyczynić się do utrzymywania skupionej uwagi przez kierowców.

W skład zespołu pracującego nad DRIVSCO weszli naukowcy z niemieckich: University of Göttingen, University of Münster, oraz firmy Hella & Hueck, duńskiego University of Southern Denmark, litewskiego University Vytautas Magnus, belgijskiego Catholic University of Leuven, oraz włoskiego University of Geneva.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
The Engineer
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :