Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2010-12-29  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-12-29
Automatyczny system wychwytywania niebezpiecznych pojazdów w ruchu
Automatyczny system wychwytywania niebezpiecznych pojazdów w ruchu
Automatyczny system wychwytywania niebezpiecznych pojazdów w ruchu
Europejscy naukowcy zrzeszeni wokół VOSA przetestowali wykorzystanie trójwymiarowych kamer ustawionych wzdłuż autostrad oraz czujników wbudowanych w pobocza do wykrywania niebezpiecznych, przeładowanych ciężarówek.

Przeciążone ciężarówki mogą powodować poważne uszkodzenia nawierzchni dróg, co z kolei może prowadzić do zwiększenia liczby wypadków. Z tego powodu wprowadzane są restrykcyjne regulacje dotyczące dopuszczalnego obciążania ciężarówek i jego rozkładu. Głównym powodem przeładowywania samochodów jest chęć zwiększenia zysków przez firmy transportowe.

Przeciążone ciężarówki są jednak niebezpieczne zarówno dla drogi, jak i same dla siebie. Taki przeładowany samochód zbyt szybko zjeżdżający z góry może przegrzać hamulce, albo po prostu się na zakręcie przewrócić. A wypadki z udziałem samochodów ciężarowych są zwykle fatalne w skutkach, gdyż pasażerowie samochodów osobowych mają w takiej sytuacji minimalne szanse na przeżycie.

Aby zapobiegać takim wypadkom, wzdłuż głównych dróg ustawiane są stacje kontroli wagi pojazdów. Jednakże taki system jest mało wydajny, a jego skuteczność w dużej mierze zależy od doświadczenia policjantów wychwytujących pojazdy do kontroli. Sukcesywnie takie manualne systemy zastępowane są przez automatyczne. Naukowcy z Vehicle and Operator Services Agency (VOSA) zaprezentowali swój nowy system Weigh in Motion Sensors (WiMS), który razem z systemem automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych (ANPR) umożliwia policji koncentrowanie się na ciężarówkach, które faktycznie wydają się być przeładowane. W nawierzchnię drogi wtopione są pętle indukcyjne oraz czujniki piezoelektryczne, które mierzą wagę przejeżdżających ciężarówek, a ANPR odczytuje numer rejestracyjny.

W ramach europejskiego projektu badawczego Asset Road, wzdłuż odcinka autostrady niedaleko Monachium naukowcy ustawili nowatorskie kamery oraz czujniki wbudowane w pobocze, ważące przejeżdżające pojazdy. Badana jest nie tylko waga i prędkość pojazdów, ale i stan ich kół oraz hamulców, a informacje o podejrzanych pojazdach przekazywane są policji.

Elektroniczna szyna danych ułożona wzdłuż drogi może ważyć pojazdy w ruchu. Gdy ciężarówka przejeżdża wzdłuż szyny, rejestrowana jest pozycja oraz ciśnienie każdego z kół. Typ pojazdu jest identyfikowany automatycznie co umożliwia określenie czy jest on przeciążony, czy nie. Równocześnie wykonywana jest seria trójwymiarowych zdjęć, które umożliwiają kontrolowanie odstępów pomiędzy pojazdami czy manewrów wyprzedzania. Dzięki temu rozwiązaniu, ruch na autostradach jest płynniejszy, a przeciążone ciężarówki eliminowane.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Physorg
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także