Powrót do listy wiadomości Dodano: 2005-11-02  |  Ostatnia aktualizacja: 2005-11-02
Innowacyjne wirtualne wyświetlacze dla pilotów
Innowacyjne wirtualne wyświetlacze dla pilotów
Innowacyjne wirtualne wyświetlacze dla pilotów
Nowoczesny system wirtualnych wyświetlaczy dla pilotów dostarczy cyfrowych wersji krajobrazów, budynków oraz innych samolotów znajdujących się w powietrzu, których często nie widać w przypadku gdy jest ciemno lub jest niesprzyjająca pogoda. System zwany Synthetic Vision przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w lotach samolotowych wokół lotnisk oraz zmniejszy zużycie paliwa, poprzez zapewnienie pilotowi bardziej wszechstronnej kontroli nad maszyną, w przypadkach gdy obecnie pewne procedury są wykonywane przez zautomatyzowane systemy.

Randy Bailey który jest technologiem przestrzeni powietrznej porównał ten system do sytuacji ze zwykłych dróg, kiedy to w czasie nawet najgęstszej mgły możemy widzieć wszystko dookoła bez żadnych przeszkód. W przypadku pilotów, mając do dyspozycji taki system, są oni bardziej świadomi co się dzieje wokół nich, przez co znacząco powiększa się ogólne bezpieczeństwo.

System wykorzystuje bazę danych zdjęć i technologię czujnikową do śledzenia innych samolotów w czasie rzeczywistym. Dodatkowo zastosowano w nim system GPS oraz inne wyspecjalizowane oprogramowanie, generujące cyfrowy obraz terenu, który pilot widzi na wyświetlaczu. Wirtualny obraz pochodzi z bazy danych fotografii lotniczych, zdjęć satelitarnych oraz zdjęć zbieranych podczas specjalnych lotów do celów tego projektu.

Zdjęcia i dane terenu są skatalogowane w bazie danych względem przestrzennych współrzędnych. Zawierają one informacje m.in. o długości i szerokości geograficznej oraz wysokości względnej. System GPS kontroluje dokładną pozycję samolotu, a oprogramowanie dopasowuje dane o położeniu z konkretnymi ze zdjęciami z bazy danych. Na podstawie zebranych danych, komputer dokonuje ich analizy w czasie rzeczywistym i symuluje cyfrowy obraz odzwierciedlający rzeczywisty obraz przestrzeni wokół samolotu. Czujniki podczerwieni oraz radar zainstalowane na samolocie monitorują sensory i bazę danych systemu Synthetic Vision.

Przykładowo, pilot wykonując lądowanie na lotnisku przy działającym systemie Synthetic Vision, jest w stanie zobaczyć wszystkie potencjalne przeszkody znajdujące się w zasięgu samolotu, takie jak góry i wzniesienia, wysokie budynki, konstrukcje podtrzymujące linie wysokiego napięcia, stacje telefonii komórkowej itp. Pomoc taka przynosi konkretne korzyści, szczególnie przy niesprzyjających warunkach lotniczych, takich jak burzowa lub wietrzna pogoda czy noc. Pilot mając całkowitą widoczność, może mieć większą kontrolę trajektorii lotu, co przejawia się nie tylko wzrostem bezpieczeństwa, ale też mniejszym zużyciem paliwa, ponieważ samolot leci „krótszą” trasą. Dodatkowo obniżone są do minimum sytuacje gdy samolot musi kołować nad lotniskiem ze względu na słabą widoczność.

Doświadczeni piloci, którzy mieli okazję testować nowoczesny system w Boeingu 757 wypowiadają się o nim bardzo pozytywnie. System czeka na kolejne testy oraz certyfikację przez organizację lotniczą Federal Aviation Administration. Ocenia się że Synthetic Vision po raz pierwszy będzie użyty w celach komercyjnych za 5 – 10 lat.

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Discovery
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także