Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2010-02-10 | Ostatnia aktualizacja: 2010-02-10
Inteligentne drogi dzięki AGH

Inteligentne drogi dzięki AGH
„System Pomiarowy o Zmiennej Strukturze Do Pomiaru Parametrów Ruchu Drogowego” to pełna nazwa projektu badawczo-rozwojowego prowadzonego w Katedrze Metrologii Akademii AGH w latach 2006 – 2009. W tym czasie zespół specjalistów pod kierownictwem prof. Janusza Gajdy skonstruował system pomiaru parametrów ruchu drogowego o modułowej budowie, zapewniający łatwą i stosunkowo niedrogą adaptację funkcji systemu do zmiennych potrzeb użytkownika.
Traffic 1 zbiera dane z wielu czujników zainstalowanych w asfalcie, niewidocznych dla kierowców. System może występować w wielu konfiguracjach, z różnymi zestawami sensorów zależnie od potrzeb. Mogą to być m. in. pętle indukcyjne, kwarcowe i polimerowe czujniki nacisku czy detektory osi.
„Każdy pojazd, który przejedzie przez punkt pomiarowy, zostawia ślad, dzięki któremu niezależnie od pory roku i pogody można zidentyfikować jego typ, wagę, prędkość, długość lub inne parametry” wyjaśnia prof. Gajda.
Dzięki interpretacji zbieranych danych za pośrednictwem odpowiedniego oprogramowania, możliwe jest stworzenie obrazu sytuacji na drogach. Taki obraz pozwoliłby kierowcom planować podróż, a zarządcom dróg projektować objazdy związane np. z remontami. Traffic-1 pozwala też zidentyfikować pojazdy, które są za ciężkie lub przekroczyły prędkość.
System został już doceniony w świecie - zdobył kilka nagród na krajowych i międzynarodowych targach wynalazczości w Warszawie, Brukseli i Seulu. Nowym systemem interesuje się też rząd Holandii, bo kosztujące ok. 30 tys. zł dzieło badaczy z AGH jest tańsze niż podobne wyprodukowane w innych krajach.
„Bylibyśmy szczęśliwi, gdyby udało się wydzielić w Krakowie jakiś obszar do badań i pokazać działanie systemu w praktyce” mówi prof. Gajda. Na te słowa odpowiada Jacek Bartlewicz, rzecznik krakowskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu: „Zapraszam do rozmów, każde innowacyjne rozwiązanie jest mile widziane. Zwłaszcza że ciężkie auta rzeczywiście sieją zniszczenie na krakowskich ulicach”.
Inteligentne drogi nieprędko pojawią się jednak na szeroką skalę. Wprowadzenia komputerowych systemów zarządzania ruchem drogowym możemy się spodziewać dopiero po zakończeniu programu budowy dróg w roku 2020.
(bj)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- AGH, Gazeta Wyborcza

Komentarze (0)
Czytaj także
-
ABC systemów wizyjnych - część 1 - podstawy
Czujnik wizyjny (Sick) i kamera (Dalsa) System wizyjny, podobnie jak zmysł wzroku u ludzi, służy do „pozyskania informacji o otoczeniu"....
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-