Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2009-02-19 | Ostatnia aktualizacja: 2009-02-19
Potężne silniki nadprzewodnikowe HTS napędzać będą statki

Potężne silniki nadprzewodnikowe HTS napędzać będą statki
Testowany silnik został zaprojektowany wspólnie przez American Superconductor (AMSC) i Northrop Grumman na zlecenie US Office of Naval Research w celu zaprezentowania silników HTS, które byłyby w stanie napędzać w pełni elektryczne statki oraz okręty podwodne.
Silnik zawiera cewki z przewodów z wysokotemperaturowego nadprzewodnika, które są w stanie wytrzymać 150 krotnie większy prąd niż analogiczne przewody miedziane. Silnik jest o ponad połowę mniejszy i lżejszy niż silniki konwencjonalne przez mógłby pozwolić obniżyć tonaż statków o blisko 200 ton, czyniąc je przede wszystkim oszczędniejszymi. Jest on również cichszy niż konwencjonalne systemy napędowe.
„Zakończone sukcesem testy naszego silnika HTS wyznaczają początek nowej ery technologii napędzania statków.” – stwierdził Dan McGahn, starszy wiceprezes AMSC. „Silnik ten zapewni Marynarce Amerykańskiej zupełnie nowe możliwości w zakresie wielkości, zwrotności, trwałości oraz przeżywalności jednostek.” – dodał.
Marynarka Amerykańska zainwestowała w technologię HTS przeszło 100 milionów dolarów otwierając drogę do zastosowania jej nie tylko we własnych jednostkach, ale i statkach komercyjnych, jak liniowce, czy tankowce. W zeszłym roku, Marynarka zainstalowała na jednym ze swoich okrętów cewkę rozmagnesowująca HTS, która przechodzić będzie przez najbliższe dwa lata próby na morzu.
Technologia maszyny wirnikowej HTS może zostać wykorzystana również w sektorze energii odnawialnej. Turbiny wiatrowe wykorzystujące przewody HTS zamiast miedzianych byłyby znacznie mniejsze, lżejsze i sprawniejsze niż konwencjonalne.
Teraz, gdy testy zostały zakończone, silniki HTS gotowe są do wdrożenia. Co prawda, Marynarka dysponuje dziś budżetem mocno okrojonym, jednakże, według przedstawiciela AMSC, trwają prace nad wyposażeniem w silniki HTS pierwszej jednostki. Firma szuka również partnerów wśród producentów silników, by skomercjalizować technologię.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Drives and Controls

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Silniki prądu stałego (DC) vs silniki bezszczotkowe (BLDC)
Silniki prądu stałego (DC) vs silniki bezszczotkowe (BLDC) Który z nich jest najlepszy dla Twojej aplikacji? Silniki elektryczne są...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-