Powrót do listy wiadomości Dodano: 2005-09-28  |  Ostatnia aktualizacja: 2005-09-28
Rewolucja w dziedzinie hamulców samochodowych
Rewolucja w dziedzinie hamulców samochodowych
Rewolucja w dziedzinie hamulców samochodowych
Siemens zamierza wprowadzić nową, rewolucyjną technologię systemów hamowania dla samochodów osobowych. W porównaniu do obecnie stosowanych hamulców hydraulicznych, nowe hamulce EWB (Electronic Wedge Brake) są bardziej wydajne, szybciej reagują, wymagają o wiele mniej energii, redukują wagę pojazdu i zajmują mniej przestrzeni. Na międzynarodowej wystawie International Motor Show we Frankfurcie, dostawca motoryzacyjny Siemens VDO ogłosił swoje wejście na ten warty wiele miliardów rynek. Przed końcem bieżącego roku firma zamierza zamontować hamulce EWB w testowych pojazdach.

Przy konstruowaniu hamulców EWB wykorzystano prostą zasadę, na podstawie której działają hamulce w powozach konnych, gdzie koła zatrzymywane są przez klin. Jednak hamulce EWB opierają się na wyrafinowanej technologii czujnikowej i elektronice, co zapobiega blokowaniu się hamulców i zapewnia wysoką wydajność i doskonałe sterowanie procesem hamowania. Klin wykorzystuje energię kinetyczną pojazdu i przetwarza ją na energię hamowania. Dzięki temu hamulce EWB potrzebują jedynie jedną dziesiątą energii aktywacyjnej wymaganej przez obecne systemu hamowania hydraulicznego. Hamulce EWB mają również mniejsze wymiary, co zmniejsza całkowitą wagę pojazdu. Co więcej, hamulce EWB nie wymagają linek hamulcowych ani zapasu płynu hamulcowego. To zwolni w komorze silnika przestrzeń o objętości około 22 litrów, co zwiększy możliwości projektantów.

Popularne systemy wspomagania hamowania (ABS) i mniej popularne elektroniczne programy stabilizacji toru jazdy (ESP) zostaną zastąpione przez oprogramowanie zintegrowane z systemem EWB. Według planów ma zostać opracowany nowy algorytm, który przejmie te funkcje i będzie reagował szybciej niż systemy ABS. Podczas gdy standardowemu systemowi ABS potrzeba od 140 do 170 milisekund aby uzyskać pełną siłę hamowania, systemowi EWB zajmie to tylko około 100 milisekund, przez co skróci się dystans hamowania, ponieważ samochód pokonuje dystans około 1.4 m w jedną sekundę jadąc z prędkością 100 km/h. To oznacza również, że hamulce klinowe odegrają ważną rolę w umożliwieniu prowadzącemu pojazd utrzymanie kontroli nad samochodem nawet w trudnych sytuacjach.

Zasadę wykorzystywaną w elektronicznych hamulcach klinowych można stosować nie tylko w samochodach osobowych. W system EWB można również wyposażyć ciężarówki i przyczepy. Technologia klinowa może również znaleźć zastosowanie w hamowaniu każdego kręcącego się obiektu. Ewentualne zastosowania to na przykład systemy dla wind, szybkobieżnych pociągów oraz silników wykorzystywanych w automatyce.

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Siemens
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także