
Uczniowie z trudnościami w uczeniu się zmagają się z określonymi umiejętnościami, takimi jak czytanie, pisanie lub matematyka i często wymagają dodatkowego, zindywidualizowanego wsparcia, aby wypełnić posiadane luki edukacyjne. Zespół naukowców i ekspertów odkrył, że mały robot socjalny może pomóc takim dzieciom zachowywać koncentrację.
Podczas gdy naukowcy analizowali już wprowadzanie robotów społecznych do klas w celu zapewnienia spersonalizowanego wsparcia dzieciom, większość tych badań koncentrowała się na dzieciach z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Przeprowadzono natomiast niewiele dotyczących wykorzystania robotów do pomocy dzieciom mającymi trudności w uczeniu się w środowisku edukacyjnym.
Inżynierowie z Uniwersytetu Waterloo w Ontario oraz dwóch ekspertów z Learning Disabilities Society w Vancouver stworzyli humanoidalnego robota, który może w tym pomóc. QT został opracowany w 2016 roku przez dr Pouyana Ziafatiego i dr Aidę Nazarikhorram. Był wtedy pierwszym robotem skonstruowanym specjalnie jako narzędzie pomagające dzieciom zmagającym się ze spektrum autyzmu. Może gestykulować głową i ramionami, realizować mimikę twarzy i mówić.
Opierając się na wcześniejszych badaniach, zespół postanowił przeanalizować w jaki sposób uczniowie z dysfunkcjami angażują się w kontakt z robotem społecznym oraz jak wprowadzenie robota do klasy wpływa na uczniów i nauczycieli. W nowym badaniu wzięło udział szesnastu uczniów w wieku od 7 do 12 lat z podejrzeniem lub potwierdzoną diagnozą. Ośmiu miało sesje z robotem QT, podczas gdy pozostałych ośmiu stanowiło grupę kontrolną.
Naukowcy opracowali aplikację internetową dla instruktorów, udostępniając uczniom protokół obejmujący rozgrzewkę, gry i ćwiczenia oddechowe. Robot wyznaczał dzieciom cele, a jeśli dany uczeń dekoncentrował się, przekierowywał jego uwagę na gry, żarty, ćwiczenia oddechowe lub aktywność fizyczną.
Instruktorzy rejestrowali interakcje, w tym czy osiągnięto cele edukacyjne sesji, ilość czasu, jaką uczniowie spędzili poza wykonywaniem zadania oraz zastosowane strategie przykuwania uwagi. Uczniowie mogli również podzielić się swoimi wrażeniami na temat pracy z robotem.
Badanie udowodniło, że uczniowie, którzy brali udział w sesjach z QT wykazywali mniej zachowań niezwiązanych ze stawianymi przed nimi zadaniami i relatywnie większe zaangażowanie. Dzieci postrzegały robota jako przyjaznego, inteligentnego i przyjemnego i chętnie angażowały się we współpracę w kolejnych sesjach.
Instruktorzy z reguły uznawali interwencje robota za skuteczne i pomocne w utrzymaniu skupienia i zaangażowania uczniów. Planowane są dalsze testy z wykorzystaniem QT w celu dogłębnego zbadania przydatności uczenia się wspomaganego przez roboty dla dzieci z takimi trudnościami.
Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie Social Robotics.
(rr)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- newatlas

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Autonomiczny robot mobilny – elastyczne rozwiązanie do transportu wewnętrznego
Roboty mobilne, takie jak MOBOT® produkowane przez firmę WObit zyskują coraz większą popularność jako bardzo łatwo adaptowalne maszyny...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-