Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2007-03-09 | Ostatnia aktualizacja: 2007-03-09
Rozszerzalne zderzaki pneumatyczne uczynią „inteligentne samochody” bezpiecznymi

Rozszerzalne zderzaki pneumatyczne uczynią „inteligentne samochody” bezpiecznymi
Naukowcy pracują nad „inteligentnymi pojazdami” zdolnymi do organizowania się w ciasne konwoje, co zmniejszyłoby zatłoczenie na drogach, pozwoliłoby zaoszczędzić paliwo i zmniejszyć liczbę wypadków.
Tematem tym naukowcy zajmują się już od kilku lat, jak dotąd jednak wciąż pozostają kwestie, których nie udało się rozwiązać. „Jakkolwiek ogólne korzyści, wliczając w to poprawę bezpieczeństwa, są warte uwagi,” – mówi Alasdair Renfrew z Manchester University. „Jednakże konsekwencje potencjalnej awarii systemu są poważne.”
Zautomatyzowany konwój wymaga, by samochód mógł komunikować się z sąsiednimi pojazdami, a czasem i z systemami drogowymi. Jeśli komunikacja zawiedzie, sytuacja nagle staje się bardzo trudna i niemożliwa do opanowania przez człowieka. Zespół naukowców, w skład którego wchodzą: Renfrew, Aurelio Gonzalez-Villasenor i Paul Brunon twierdzi, że odpowiedzią na ten problem są rozszerzające się zderzaki pneumatyczne.
Do testów wykorzystali komputerowe modele, sprawdzając jak samochody wyposażone w przednie zderzaki wykorzystujące systemy hydrauliczne i pneumatyczne będą się zachowywać, gdy zawiedzie komunikacja. Czujniki w zderzaku pozwolą samochodowi określić jak zachowuje się pojazd przed nim i zareagować dostatecznie szybko. Układ kontrolujący ciśnienie w zderzaku będzie śledził prędkość i przyspieszenie samochodu z przodu.
„Wyniki symulacji wskazują, że z tym systemem, samochody mogą się zderzyć z relatywną prędkością 13 kilometrów na godzinę w sposób nieodczuwalny dla pasażerów,” – powiedział Gonzalez-Villasenor. „Następnie pojazdy zachowują bezpieczny kontakt kontrolując go same.”
Dopóki samochód prowadzący stosuje się do ograniczeń prędkości i jedzie spokojnie, konwój pozostaje złączony. Prowadzone symulacje pokazują, że w ten sposób, bezpiecznie może podróżować konwój składający się nawet z dwudziestu pojazdów. „Uważamy, że ten wynalazek mógłby ułatwić prace nad wprowadzeniem ‘automatycznych autostrad’” – powiedział Gonzalez-Villasenor.
„Bezpieczeństwo jest zwykle jedną z najtrudniejszych do rozwiązania kwestii,” – powiedział Hall. „Ludzie mają wspaniałe pomysły, ale zapewnienie bezpieczeństwa jest znacznie trudniejsze.”
Projekt zespołu z Manchester wygrał konkurs Best Scientific Paper na pokazach Intelligent Transport Systems World Congress and Exhibition w Londynie we wrześniu 2006.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- NewScientistTech

Galeria wiadomości
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
Nowe podejście do mechatroniki: projektowanie robotów liniowych w rekordowo...
Roboty kartezjańskie do zadań w obszarze przenoszenia mają wiele zalet. Ich maksymalna sztywność, precyzja i dokładność sprawiają, że mają w tym...
-
-
-
-