Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2007-02-23  |  Ostatnia aktualizacja: 2007-02-23
Samochody roboty ścigają się o 2 miliony dolarów nagrody
Samochody roboty ścigają się o 2 miliony dolarów nagrody
Samochody roboty ścigają się o 2 miliony dolarów nagrody
Samochody roboty będą rywalizować o prymat i 2 miliony dolarów nagrody w wyścigu zorganizowanym przez Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA). Wyścig, który odbędzie się w październiku 2007 jest szansą na przyjrzenie się samochodom przyszłości.

Uczestnicy wyścigu, będą musieli przejechać 100 kilometrów po miejskich drogach. Samochody roboty będą zdane zupełnie na siebie. Będą musiały nawigować samodzielnie, tzn. bez ludzkiej pomocy.

Wyścigi miejskie DARPA zostały wymyślone po to, by zachęcić konstruktorów do budowania pojazdów zdolnych poruszać się po ulicach miast samodzielnie. W przyszłości roboty te miałyby ratować rannych „wynosząc” ich z pola bitwy.
To w odległej przyszłości. Ale już wkrótce technologie te można by stosować w samochodach do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Zasady wyścigu obejmują trzymanie się swoich pasów ruchu, ustępowanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach, jazdę w korku i przestrzeganie wszystkich przepisów kodeksu drogowego. „Zawodnicy” będą mieli sześć godzin na pokonanie trasy.

Jednym z uczestników wyścigu będzie Uniwersytet Stanford ze swym 2006 Volkswagen Passat przezwanym Junior. Ma on za zadanie wygrać tegoroczne zawody, jak zrobił to jego poprzednik, Stanley w 2005 roku. Stanley, to zmodyfikowany Volkswagen Touareg. W zawodach pokonał 22 konkurentów.
Komputer pokładowy Juniora jest około cztery razy potężniejszy od tego zastosowanego w Stanley’u, a inżynierowie z Volkswagena w America Electronics Research Laboratory w Palo Alto, Kalifornia zmodyfikowali jego układ kierowniczy, zautomatyzowany mechanizm regulacji prędkości (pedał gazu) i hamulce. Junior może się również poszczycić bardzo wyszukanymi czujnikami, takimi jak laser określający odległość pracujący w środowisku 3D, czy podgląd otoczenia 360 stopni wokół niemalże w czasie rzeczywistym. Jest to o tyle istotne, że pojazd porusza się bez kierowcy i musi „widzieć” drogę i innych uczestników ruchu.

Carnegie Mellon ukończył wyścig w 2005 roku drugi i w tym roku zamierza ten wynik jeszcze poprawić swym Chevy Tahoe.
Podobnie jak Stanley, Chevy zostanie wyposażony w zautomatyzowany pedał gazu, hamulce i układ sterowniczy. Oprogramowanie będzie w czasie rzeczywistym wytyczać dalszy kurs dbając, by pojazd unikał sytuacji konfliktowych i możliwie szybko dotarł do celu.

„Wyścigi Urban Challenge pozwolą przeskoczyć ograniczenia, jakie posiadają dzisiejsze, kierowane przez ludzi, pojazdy,” – powiedział William „Red” Whittaker z Carnegie Mellon's Robotics Institute.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Sci-Tech Today
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także