Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2007-10-17 | Ostatnia aktualizacja: 2007-10-17
System czujników BAE ma zastąpić tradycyjne przeglądy struktury kadłuba samolotu

System czujników BAE ma zastąpić tradycyjne przeglądy struktury kadłuba samolotu
System nazywa się ‘Advanced Structural Health Monitoring System’ (AHMOS) i został opracowany w ramach inicjatywy BAE European Research and Development. Pozwala on na gromadzenie danych dotyczących samolotu i przesłanie ich do centralnego komputera, gdzie są dalej przetwarzane.
Według firmy, nowy system monitorujący mógłby zdecydowanie skrócić czas i obniżyć koszty niezbędnych przeglądów okresowych, jakim są poddawane zarówno samoloty wojskowe, jak i cywilne.
„Nowy system ma na celu umożliwienie uniknięcia długich i kosztownych przeglądów, które wymagają wielokrotnego demontażu dużej części samolotu.” – powiedział Jim McFeat, kierownik techniczny AHMOS z BAE Systems. „Bardzo często podczas takich przeglądów okazuje się, że struktura kadłuba jest w porządku i nie wymaga napraw.”
Oznacza to, że w sytuacji, gdyby czujniki były w stanie precyzyjnie określić miejsce uszkodzenia znajdującego się nawet głęboko wewnątrz struktury, konieczność rozmontowywania kadłuba w poszukiwaniu potencjalnego uszkodzenia zostałaby radykalnie ograniczona. Firma szacuje, że pozwoliłoby to oszczędzić liniom lotniczym miliony funtów.
Podczas testów w powietrzu, zamocowana została w samolocie niezależna kapsuła zawierająca platformę do detekcji fal akustycznych, która wykrywa w falach ultradźwiękowych zmiany wynikające z powstawania pęknięć.
„Wykorzystując kombinację czujników napięć, które badają naprężenia występujące w elementach konstrukcji oraz światłowody podłączone do komputera, ukryte pod poszyciem samolotu, pokazaliśmy, że technologia ta naprawdę działa,” – powiedział McFeat. „Klient podepnie komputer do jednostki z danymi umieszczonej w samolocie i po prostu ściągnie z niej informacje zgromadzone podczas lotu przez czujniki i mierniki umieszczone w kluczowych punktach.”
AHMOS został, jak dotąd, zaprezentowany w dwóch lotach, ale BAE Systems planuje już kolejne trzy, które mają zakończyć się na początku 2008 roku, a których efektem będzie publikacja raportu dotyczącego systemu.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- The Engineer

Komentarze (0)
Czytaj także
-
35 NAJCIEKAWSZYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ Z ZAKRESU PRZEMYSŁ 4.0
Bardzo ważne wskazówki dla wszystkich śledzących rozwój nowych technologii i wdrażanie Przemysłu 4.0 przekazało niemieckie Stowarzyszenie AMA...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-