Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2007-10-17  |  Ostatnia aktualizacja: 2007-10-17
System czujników BAE ma zastąpić tradycyjne przeglądy struktury kadłuba samolotu
System czujników BAE ma zastąpić tradycyjne przeglądy struktury kadłuba samolotu
System czujników BAE ma zastąpić tradycyjne przeglądy struktury kadłuba samolotu
BAE System testuje obecnie najnowszy system czujników, który automatycznie monitoruje strukturę kadłuba samolotu w poszukiwaniu uszkodzeń.

System nazywa się ‘Advanced Structural Health Monitoring System’ (AHMOS) i został opracowany w ramach inicjatywy BAE European Research and Development. Pozwala on na gromadzenie danych dotyczących samolotu i przesłanie ich do centralnego komputera, gdzie są dalej przetwarzane.

Według firmy, nowy system monitorujący mógłby zdecydowanie skrócić czas i obniżyć koszty niezbędnych przeglądów okresowych, jakim są poddawane zarówno samoloty wojskowe, jak i cywilne.

„Nowy system ma na celu umożliwienie uniknięcia długich i kosztownych przeglądów, które wymagają wielokrotnego demontażu dużej części samolotu.” – powiedział Jim McFeat, kierownik techniczny AHMOS z BAE Systems. „Bardzo często podczas takich przeglądów okazuje się, że struktura kadłuba jest w porządku i nie wymaga napraw.”

Oznacza to, że w sytuacji, gdyby czujniki były w stanie precyzyjnie określić miejsce uszkodzenia znajdującego się nawet głęboko wewnątrz struktury, konieczność rozmontowywania kadłuba w poszukiwaniu potencjalnego uszkodzenia zostałaby radykalnie ograniczona. Firma szacuje, że pozwoliłoby to oszczędzić liniom lotniczym miliony funtów.

Podczas testów w powietrzu, zamocowana została w samolocie niezależna kapsuła zawierająca platformę do detekcji fal akustycznych, która wykrywa w falach ultradźwiękowych zmiany wynikające z powstawania pęknięć.

„Wykorzystując kombinację czujników napięć, które badają naprężenia występujące w elementach konstrukcji oraz światłowody podłączone do komputera, ukryte pod poszyciem samolotu, pokazaliśmy, że technologia ta naprawdę działa,” – powiedział McFeat. „Klient podepnie komputer do jednostki z danymi umieszczonej w samolocie i po prostu ściągnie z niej informacje zgromadzone podczas lotu przez czujniki i mierniki umieszczone w kluczowych punktach.”

AHMOS został, jak dotąd, zaprezentowany w dwóch lotach, ale BAE Systems planuje już kolejne trzy, które mają zakończyć się na początku 2008 roku, a których efektem będzie publikacja raportu dotyczącego systemu.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
The Engineer
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także