Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Faulhaber robotic
Powrót do listy artykułów Aktualizowany: 2021-04-06
Systemy sterowania mechanizmami sceny - od ponad 35 lat

System sterowania mechanizmami sceny z panelem osiowym firmy
Bosch Rexroth debiutował w 1980 r. Technologię zastosowano po raz
pierwszy w Praskim Pałacu Kultury i Teatrze Narodowym w Pradze oraz
na Festiwalu w Strasburgu w 1984 r.

Technologia w świetle reflektorów

System ten przyjęto nazywać systemem sterowania mechanizmami sceny od
momentu wprowadzenia VTB1000 w pierwszej dekadzie jego istnienia. W
1989 r. opracowano sterownik osiowy AC5, czyli pierwszy sterownik osiowy
stosowany w mechanice sceny z wbudowanymi funkcjami bezpieczeństwa
(AK5). System zyskiwał na popularności i został zainstalowany m.in. na
scenie Staatsoper Stuttgart, festiwalu Bayreuth Festival oraz w teatrach
Residenztheater w Monachium i wiedeńskiego Burgtheater.

W 1994 r. w Gothenburgu po raz pierwszy użyto kompaktowego panelu
sterowania. Rynek zrewolucjonizował panel SCI, w którym zastosowano
system operacyjny MSDos. Został pierwszym systemem dotykowy w
technologii scenicznej w czasach, kiedy zastosowania sensoryczne nie były
jeszcze w powszechnym użyciu.

Równie rewolucyjny był nasz graficzny interfejs użytkownika, zwłaszcza
biorąc pod uwagę fakt, że system Windows 3.1, czyli pierwszy system
operacyjny Microsoft z graficznym interfejsem użytkownika, wprowadzono
zaledwie 2 lata wcześniej. W tamtych czasach nikt nawet nie słyszał o graficznych interfejsach użytkownika ani systemach dotykowych w
przemyśle, a co dopiero w technologii scenicznej. System sterowania
VTB2000 i panel sterowania SCI szybko znalazły zastosowanie na scenach
operowych Opera House Gothenburg, Volksoper w Wiedniu i w Teatrze
Narodowym w Warszawie.

W 1998 r. sterownik osiowy AC5 zastąpiono modelem BAC 360 z
wbudowanymi funkcjami bezpieczeństwa zgodnymi z normą SIL3. Od tego
momentu sterownik osiowy (dwukanałowy) instalowano w BLE bezpośrednio
na napędzie, co drastycznie obniżyło koszty okablowania czujników osi.

Łączność odbywała się za pośrednictwem Ethernetu lub hubów. Opracowano
też protokół sieciowy 10 Mbits / s w czasie rzeczywistym o nazwie MR10Bus,
który następnie opatentowano. BAC 360 zastosowano również w
sterownikach głównych w panelu SCI. W tym samym czasie na sceny
Staatstheater Hannover, Grand Theater de Geneve, Staatstheater Mainz i
Teatru Narodowego w Budapeszcie oraz innych instytucji kultury w całej
Europie wprowadzono system sterowania SYB2000 z panem sterowania SCI.

W 2001 r. miała miejsce premiera nowego panelu sterowania (SCII).
Opracowanie projektu obudowy konsoli jako interfejsu człowiek-maszyna po
raz pierwszy powierzono zewnętrznej firmie projektowej. Konsola SCII
zyskała 2 dźwignie do obsługi trybu ręcznego. W panelu sterowania nadal
mieściły się dwa sterowniki BAC360 jako sterowniki główne. System
sterowania SYB2000 z panelem sterowania SCII niemal natychmiast
zainstalowano w Oldenburgisches Staatstheater.

Konsola SCII została zmodyfikowana w 2008 r. Obudowa pozostała bez
zmian, ale wprowadzono sterownik bezpieczeństwa konsoli BPC. Sygnały z
komponentów związanych z bezpieczeństwem, takich jak dźwignie napędu,
włączniki i przyciski typu deadman, podłączono do sterownika konsoli.
Sterownik główny przeniesiono do szafki sterowniczej. Wprowadzenie
sterownika konsoli umożliwiło opracowanie pierwszej konsoli obsługiwanej za
pośrednictwem WLAN. System sterowania SYB2000 z panelem sterowania
SCIII i panelem sterowania CPW zainstalowano po raz pierwszy w
Norweskiej Operze Narodowej w Oslo.

W 2011 r. BAC360 zastąpiono nowym sterownikiem BAC860 w roli
sterownika głównego. W ten sposób można było jednocześnie uruchamiać i
sterować 4 ruchami na każdym panelu. Liczba napędów, które można było
przesuwać jednocześnie na panelu, wzrosła z 16 do 90. System sterowania
SYB2500 i panel sterowania SCIII zainstalowano w Teatrze Bolszoj.

W 2013 r. powstał panel SCIV. Panel ten zaprojektował Działu Techniki
Teatralnej. Dzięki specjalistycznej wiedzy opracowano produkt kompleksowo zoptymalizowany pod względem zastosowań w środowisku scenicznym.
Pierwszy pojemnościowy wyświetlacz wielodotykowy z 22-calowym ekranem
w bardzo wytrzymałej obudowie bez wentylatorów doskonale sprawdzał się w
obszarze sceny najbardziej wrażliwym na hałas. Do 2019 r. był to najbardziej
kompaktowy panel sceniczny z dużym 22-calowym ekranem.

W 2014 r. wprowadzono następcę MR10Bus, czyli protokół sieciowy SYBNet
100Mbit / s w czasie rzeczywistym, oparty na najnowszej technologii
przełączania. Jednocześnie zaprezentowano BLE4 ze sterownikiem osiowym
BAC 5500. System sterowania SYB3.0, panel sterowania SCIV i panel
sterowania CP zainstalowano w Teatrze Nowym w Pilznie oraz w Burgtheater
w Wiedniu.

W 2018 r. wprowadzono CPII, czyli kompaktową i wytrzymałą stacjonarną i
mobilną konsolę oraz przewodowe i bezprzewodowe urządzenie mobilne. W
zastosowaniach mobilnych uwzględniono poręczność i ciężar, a w konsoli
stacjonarnej użyto zacisku VESA do montażu na powierzchni płaskiej. Na
podstawie kompleksowych studiów projektowych opracowano całkiem nową
ścieżkę produkcji. Połączono sprawdzony front wykonany z twardego
aluminium, który pełni ważną rolę w układzie chłodzenia pozbawionym
wentylatorów, oraz lekką obudowę z materiałów organicznych wykonaną w
najnowszej technice 3D. Ten rewolucyjny proces wytwarzania dał nowe
możliwości projektowania, które znacznie obniżyły koszty kompaktowej
konsoli. W 2018 r. system sterowania SYB3.0, panel sterowania SCIV i panel
sterowania CPII zainstalowano na statku wycieczkowym AIDAnova.

W 2019 r. na targach w Berlinie zaprezentowano panel SYB Frames oraz
SCIV neo. Udoskonalona wersja SCIV neo jest następcą SCIV. SYB Frames
i SCIV neo są też dostępne wersji niestandardowej, w sposób bardziej
elastyczny dostosowującej się do specjalnych potrzeb klientów. Można bez
trudu zintegrować różne podzespoły sprzętowe i dostosować je do panelu
SCIV neo.

Od opracowania pierwszego systemu sterowania mechanizmami sceny z
panelem osiowym w 1980 r. do systemu sterowania mechanizmami sceny w
wersji 3.0 z systemami SCIV neo z technologią wielodotykową, nawet dwoma
22-calowymi ekranami oraz możliwością zastosowania SYB Frames lub
kompaktowego i mobilnego CP II z ekranem 13-calowym – nasza technologia
zajmuje centralne miejsce na scenie najbardziej prestiżowych teatrów,
festiwali i oper na całym świecie.