
Dyson, brytyjski producent artykułów gospodarstwa domowego, twierdzi, że skonstruował najszybszy na świecie i najsprawniejszy silnik do AGD. Dyson Digital Motor (DDM) v2 jest bezszczotkowym silnikiem prądu stałego, który pracuje z prędkością dochodzącą do 104 tysięcy obrotów na minutę przy sprawności na poziomie 84 procent.
„Nasz nowy 'cyfrowy silnik' jest mały, szybki, sprawny i wytrzymały.” – stwierdził sir James Dyson, CEO Dyson. „Jego zdolność do sterowania prędkością wirnika i zużyciem energii stawiają go w zupełnie nowej kategorii czystych silników.” – dodał.
Silnik o mocy 200 watów, został opracowany w laboratoriach Dyson i chroniony jest 15 patentami. Firma szacuje, że zostanie on zastosowany w 1,2 miliona urządzeń domowych tylko w tym roku; w pierwszej kolejności w lekkich, zasilanych z baterii odkurzaczach.
Według Dysona, silniki bezszczotkowe są dwukrotnie sprawniejsze niż stosowane dotąd szczotkowe. Dzieki nim, zasilane bateriami odkurzacze będą w stanie pracować nieprzerwanie 10 minut przy maksymalnej sile ciągu.
Silnik ten ma 55,8 milimetrów średnicy i jest o dwie trzecie mniejszy od swojego poprzednika. Waży zaledwie 139 gramów i składa się z mniejszej liczby elementów.
Nowy silnik wyposażony jest w neodymowe magnesy trwałe oraz znajdujący się na płycie układ elektryczny, który przełącza bieguny pola stojana. Samoregulujący się, sterowany przez mikroprocesor silnik dostosowuje swoją prędkość wykonując 3,3 tysiąca zmian na sekundę. Stała moc silnika zapewnia jego maksymalna wydajność niezależnie od prędkości i stopnia zużycia baterii.
Dyson przekonuje, że konstrukcja bezszczotkowa czyni silnik bardziej niezawodnym od szczotkowych, które są bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne zaburzające przepływ powietrza.
Dyson produkuje 100 tysięcy odkurzaczy tygodniowo. W swoich laboratoriach w Wielkiej Brytanii zatrudnia 300 inżynierów i specjalistów, natomiast montaż odbywa się w Malezji. Od 1993 roku, firma sprzedała 28,6 miliona odkurzaczy.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- Drives and Controls

Galeria wiadomości
Komentarze (10)
Czytaj także
-
Silniki prądu stałego (DC) vs silniki bezszczotkowe (BLDC)
Silniki prądu stałego (DC) vs silniki bezszczotkowe (BLDC) Który z nich jest najlepszy dla Twojej aplikacji? Silniki elektryczne są...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-
-
20 lat w UK
Panowie! Ale o co ten spór? Nie znacie chyba mentalności Anglików. Tu każdy sprzedawca jest specjalistą. Uczeń pierwszej klasy podstawówki, studentem. A mechanik od wymiany koła, inżynierem. Nie mówiąc o gościu co zdmuchuje liście z chodnika na trawnik. To profesjonalista.
Asser
Do LAIK: sinik elektryczny to elektryczny ( ogólna zasada działania jest niezmienna) jedynie może być STEROWANY numerycznie, Krokowy znaczy wykonuje krok (skok, obrót ) o pewien kąt ale to nie zmienia iż napięcie na uzwojeniach ma wartość U a prąd wartość J . Pojęcie CYFROWY ma się ni jak do samego silnika jedynie sterownik tym silnikiem można nazwać "cyfrowym" choć to niezręczna nazwa i zapewne żaden szanujący się inżynier tak by tego nie ujął.
polo
Panowie czepiacie się pociągu . W dzisiejszych czasach odkryciem może być nawet koło. Ludzie gdzieś w tym pośpiechu zgubili rozum.
jacek
Witam, posunął bym sie nieco dalej i stwierdził że technologia tego silnika baaardzo przypomina mi żyroskop. 3 fazy, neodyma. w technice żyroskopów wykorzystywany jest płn(elektrolit) który przewodzi . jak powszechnie wiadomo sukcesem żyroskopu i jego prędkości obrotowej sa specjalizowane mikrołozyska.
Damian kilaM
Jak usłyszałem w reklamie "silnik cyfrowy" to mi sie przykro zrobiło, a jak przeczytałem ten artykuł to już wogóle zwątpiłem w tą firme czytając że silnik DC jest jednofazowy. Inżynierowie z firmy Dyson powinno to sprostować bo to jest nieco ośmieszające ich pracę.... Ja rozumiem marketing i te sprawy ale no szanujmy sie....
mlynowy
Panowie dajcie spokój,dobry marketing to połowa sukcesu w biznesie.A tak wracając do tematu to nazwa cyfrowy została wykorzystana bo dzisiaj wszystko co cyfrowe to nowoczesne i lepsze od tego starszego analogowego w różnych dziedzinach życia.A przecież jest tam specjalistyczny chip który sterowany jest mikroprocesorem cyfrowo i to wystarczy marketingowcom.A ilość faz nie wiążemy z rodzajem napięcia zasilania silnika tylko sposobu pracy silnika.Nadmieniając to w dawnych VCR drum motory i capstan motory były takimi cyfrowymi i to 3 fazowymi silnikami prądu DC!
Ściema
Ściema jakich mało to zwykły silnik 3 fazowy z falownikiem/regulatorem prędkości, zasilanym prądem stałym, takie silniki od 10-15 lat stosuje się w dronach czy modelach zdalnie sterowanych. Zresztą czas pracy na baterii taki sam jak w dronie.
TuTu
Taka sama konstrukcja jak silnik tramwajowy tylko 100 razy mniejszy.
Bymon Szurek
W pełni się z Tobą zgadzam. Dodam tylko, że dostaję skurczu flaków gdy słyszę w reklamie hasło "silnik cyfrowy".
laik (nie konik)
no i jakie on ma te cyfry? z kontekstu wynika, że to silnik krokowy, na upartego można przetłumaczyć numeryczny