Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2011-01-25 | Ostatnia aktualizacja: 2011-01-25
Drogowy pociąg, czyli ręce z kierownicy

Drogowy pociąg, czyli ręce z kierownicy
Tom Robinson z Ricardo, koordynator projektu SARTRE stwierdził, że dla programu był to milowy krok, który przybliża nas do realizacji bezpiecznej i efektywnej technologii drogowych pociągów.
Drogowe pociągi formowane są przez samochody jadące jeden za drugim za pojazdem wiodącym, kierowanym przez zawodowego kierowcę. Każdy samochód jadący w takiej kolumnie kontroluje odległość, prędkość i kierunek pojazdu jadącego przed nim. Kierowca samochodu wchodzącego w skład takiego drogowego pociągu może się zrelaksować i zająć czymś innym, gdyż pojazd samodzielnie podąża w kolumnie. Oczywiście samochód w każdej chwili może opuścić kolumnę.
W skład technologii wchodzi system nawigacyjny oraz nadbiornik, który komunikuje się z pojazdem wiodącym.
Takie drogowe pociągi mają wiele potencjalnych zalet. Mogą one poprawić bezpieczeństwo na drodze, gdyż eliminują one czynnik ludzki, który jest przyczyną przynajmniej 80 procent wypadków drogowych. Dodatkowo, zmniejszając opór powietrza, możliwa jest oszczędność paliwa na poziomie 20 procent. Dzięki temu, że pojazdy poruszają się bardzo blisko siebie, zmniejsza się również zatłoczenie na drodze.
Testy wykonane w ramach SARTRE są pierwszymi testami tej technologii poza symulatorem. Pojazdy poruszały się z prędkością 40 kilometrów na godzinę w odległości 20 metrów od siebie.
Robinson ujawnił, że kolejne testy planowane są w 2011 roku. Mają one objąć zwiększenie prędkości, skrócenie odległości pomiędzy pojazdami, zwiększenie liczby samochodów wchodzących w skład pociągu oraz skomplikowanie strategii pociągu.
„Testy te będą najprawdopodobniej realizowane na torach testowych w Gothenburg oraz Wielkiej Brytanii.” – powiedział Robinson. „W 2012 roku rozpoczniemy szacowanie faktycznych korzyści dla użytkowników drogowego pociągu. Będzie ono realizowane przez firmę Idiada na torze w Hiszpanii i miejmy nadzieję, obejmą również prezentację działania systemu na publicznej autostradzie w Hiszpanii.” – dodał.
Inne firmy, które biorą udział w finansowanym przez Unię Europejską projekcie SARTRE, to: Idiada i Robotiker-Tecnalia z Hiszpanii, niemiecki Institut fur Kraftfahrwesen Aachen oraz szwedzki SP Technical Research Institute.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- The Engineer

Komentarze (0)
Czytaj także
-
W Lidzbarku Warmińskim powstanie Ciepłownia Przyszłości
Pod koniec 2023 roku 90 proc. energii w systemie ciepłowniczym na osiedlu Astronomów w Lidzbarku Warmińskim będzie pochodzić z odnawialnych źródeł...
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
-
-
-
-