Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2010-06-01 | Ostatnia aktualizacja: 2010-06-01
Inteligentny System Monitoringu z Politechniki Gdańskiej

Inteligentny System Monitoringu z Politechniki Gdańskiej
„Prace nad bezprzewodowym systemem monitoringu ładunków kontenerowych trwały dwa lata.” – stwierdził Sławomir Jerzy Ambroziak z Katedry Systemów i Sieci Radiokomunikacyjnych Politechniki Gdańskiej. „A punktem wyjścia było opracowanie koncepcji uniwersalnego systemu bezprzewodowego monitorowania zagrożeń bezpieczeństwa." – dodał.
Ambroziak dodał, że system jest otwarty i umożliwia stosowanie określonych czujników w zależności od zastosowań. Możliwe jest, na przykład, mierzenie: ruchu, zadymienia, wilgotności, czy przyspieszenia w trzech osiach.
Równocześnie, system może posłużyć do analizowania zanieczyszczenia powietrza, bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, czy wręcz minimalizowania efektów działania broni masowego rażenia.
Wariant systemu wykorzystany do monitorowania kontenerów zawiera samoorganizującą się sieć Inteligentnych Modułów Kontenerowych (IMK). Przy czym, każdy moduł wyposażony zostaje w określone czujniki.
Łączność pomiędzy modułami odbywa się poprzez sieć WiFi. Każdy wyposażony jest w GPS, który pozwala monitorować pozycję kontenera, oraz GPRS, który zapewnia komunikację na większych dystansach. Każdy moduł wyposażony jest w procesor i pamięć wewnętrzną, w której znajdują się informacje dotyczące zawartości kontenera, nadawcy i odbiorcy, czy miejsca załadunku i docelowego.
„Każdy z IMK wysyła do wszystkich IMK znajdujących się w jego zasięgu radiowym, wiadomości, dotyczące własnych możliwości komunikacyjnych z serwerem.” – powiedział Ambroziak. „W razie utraty łączności z serwerem, IMK przesyła dane o stanie swojego wnętrza oraz o swojej pozycji za pośrednictwem sąsiedniego IMK, który ma taką łączność.” – dodał.
Dzięki mechanizmowi samoorganizowania się, sieć IMK jest odporna na awarię, gdyż w razie problemów, pobliskie moduły mogą przejąć ciężar przesyłani a danych.
Podstawową jednostką systemu są moduły IMK. Formują one sieć w obrębie konkretnego terminala, czy statku. Sieć taka wyposażona jest w lokalne centrum monitoringu, które dysponuje bazą danych zawierającą informacje o każdym module IMK. Sieci takie mogą kontaktować się bezprzewodowo z centrum, którym może być na przykład krajowa baza danych.
„Każdy transport może być monitorowany zdalnie, a dane zawierające parametry ładunku, aktualną pozycję oraz trasę transportu są dostępne w trzech formach: tabeli, wykresów, tworzonych na podstawie danych pochodzących z różnych czujników oraz mapy z trasą transportu, tworzoną w czasie rzeczywistym.” – powiedział Ambroziak.
(lk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- PAP

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
Metrologia w służbie logistyki
Dr inż. Bogusław Herod W wielu działaniach logistycznych istnieje konieczność transportu, magazynowania, a następnie dystrybucji towarów...
-
-
-
-
-