Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2010-06-01  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-06-01
Inteligentny System Monitoringu z Politechniki Gdańskiej
Inteligentny System Monitoringu z Politechniki Gdańskiej
Inteligentny System Monitoringu z Politechniki Gdańskiej
Kierowani przez profesora Ryszarda Katulskiego naukowcy z Katedry Systemów i Sieci Radiokomunikacyjnych Politechniki Gdańskiej stworzyli nowatorski system inteligentnego monitoringu. Za swój wynalazek i wykorzystanie go przy monitorowaniu kontenerów, oraz bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, naukowcy zostali uhonorowani nagrodami, w tym Pucharem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, czytamy w komunikacie PAP.

„Prace nad bezprzewodowym systemem monitoringu ładunków kontenerowych trwały dwa lata.” – stwierdził Sławomir Jerzy Ambroziak z Katedry Systemów i Sieci Radiokomunikacyjnych Politechniki Gdańskiej. „A punktem wyjścia było opracowanie koncepcji uniwersalnego systemu bezprzewodowego monitorowania zagrożeń bezpieczeństwa." – dodał.

Ambroziak dodał, że system jest otwarty i umożliwia stosowanie określonych czujników w zależności od zastosowań. Możliwe jest, na przykład, mierzenie: ruchu, zadymienia, wilgotności, czy przyspieszenia w trzech osiach.

Równocześnie, system może posłużyć do analizowania zanieczyszczenia powietrza, bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, czy wręcz minimalizowania efektów działania broni masowego rażenia.

Wariant systemu wykorzystany do monitorowania kontenerów zawiera samoorganizującą się sieć Inteligentnych Modułów Kontenerowych (IMK). Przy czym, każdy moduł wyposażony zostaje w określone czujniki.

Łączność pomiędzy modułami odbywa się poprzez sieć WiFi. Każdy wyposażony jest w GPS, który pozwala monitorować pozycję kontenera, oraz GPRS, który zapewnia komunikację na większych dystansach. Każdy moduł wyposażony jest w procesor i pamięć wewnętrzną, w której znajdują się informacje dotyczące zawartości kontenera, nadawcy i odbiorcy, czy miejsca załadunku i docelowego.

„Każdy z IMK wysyła do wszystkich IMK znajdujących się w jego zasięgu radiowym, wiadomości, dotyczące własnych możliwości komunikacyjnych z serwerem.” – powiedział Ambroziak. „W razie utraty łączności z serwerem, IMK przesyła dane o stanie swojego wnętrza oraz o swojej pozycji za pośrednictwem sąsiedniego IMK, który ma taką łączność.” – dodał.

Dzięki mechanizmowi samoorganizowania się, sieć IMK jest odporna na awarię, gdyż w razie problemów, pobliskie moduły mogą przejąć ciężar przesyłani a danych.

Podstawową jednostką systemu są moduły IMK. Formują one sieć w obrębie konkretnego terminala, czy statku. Sieć taka wyposażona jest w lokalne centrum monitoringu, które dysponuje bazą danych zawierającą informacje o każdym module IMK. Sieci takie mogą kontaktować się bezprzewodowo z centrum, którym może być na przykład krajowa baza danych.

„Każdy transport może być monitorowany zdalnie, a dane zawierające parametry ładunku, aktualną pozycję oraz trasę transportu są dostępne w trzech formach: tabeli, wykresów, tworzonych na podstawie danych pochodzących z różnych czujników oraz mapy z trasą transportu, tworzoną w czasie rzeczywistym.” – powiedział Ambroziak.

(lk)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
PAP
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także