Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
AKYTEC - Sprzęt do automatyzacji przemysłowej
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2025-10-10  |  Ostatnia aktualizacja: 2025-10-10
Autonomiczna identyfikacja pęknięć
fot. pixabay
fot. pixabay

Identyfikacja pęknięć ma kluczowe znaczenie dla monitorowania infrastruktury lądowej. Aby zwiększyć wydajność inspekcji, stworzono nowy autonomiczny system klasyfikacji i detekcji pęknięć, który zapewnia samodzielną nawigację dronów bez ingerencji człowieka.

Nowo stworzony agent z powodzeniem wychwytuje ponad 85% pęknięć w zbiorze danych treningowych. Pod względem zasobów obliczeniowych proponowany system zwiększa wydajność o 64% w porównaniu z konwencjonalnymi metodami wyszukiwania, co wskazuje na duży potencjał praktycznego zastosowania w konstrukcjach bezzałogowych statków powietrznych (UAV) i innych urządzeń brzegowych.

Regularne inspekcje stanu konstrukcji są kluczowym elementem oceny bezpieczeństwa budynków. Jednak tradycyjne metody inspekcji wciąż pozostają bardzo pracochłonne. W ostatnich latach liczne badania wykazały w tym obszarze skuteczność wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych UAV przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka narażenia personelu na niebezpieczne warunki pracy.

Pomimo osiągnięcia postępów, inspekcje z wykorzystaniem UAV nadal w dużym stopniu opierają się na zaangażowaniu człowieka, w tym na obsłudze ręcznej lub planowaniu z góry określonej trasy lotu. Taka zależność nieuchronnie prowadzi do błędów i może prowadzić do powstawania martwych punktów w skanowanym obszarze konstrukcji, co stanowi wyzwanie zarówno dla sterowania, jak i planowania tras.

Aby rozwiązać te problemy, nowe badanie opublikowane w czasopiśmie Automation in Construction wskazuje na w pełni autonomiczny system kontroli pęknięć. Wykorzystując głębokie uczenie ze wzmocnieniem, naukowcy wyszkolili autonomicznego agenta zdolnego do adaptacyjnego śledzenia wzorców pęknięć w celu maksymalizacji wydajności kontroli. System jednocześnie uczy się decydować o odpowiednim momencie zatrzymania pojazdu w celu zakończenia wyszukiwania, aby ograniczyć zużycie baterii.

Proponowane podejście znacznie skraca czas i zmniejsza koszty pracy związane z monitorowaniem stanu konstrukcji, umożliwiając przy tym częstsze inspekcje. Ostatecznie przyczynia się to do wcześniejszego wykrywania potencjalnych problemów konstrukcyjnych oraz poprawy bezpieczeństwa i trwałości infrastruktury lądowej.

(rr)

 

Kategoria wiadomości:

Nowinki techniczne

Źródło:
techxplore
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :