Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2006-05-08 | Ostatnia aktualizacja: 2006-05-08
Raport IAB - rok 2005 - dobry rok polskiego internetu
Polski oddział IAB (Interactive Advertising Bureau) – organizacji zrzeszającej podmioty rynku interaktywnego opublikował raport na temat stanu Internetu w 2005 roku. Znalazły się w nim najważniejsze informacje na temat użytkowników internetu, sposobu korzystania z sieci, e-commerce oraz reklamy internetowej. W raporcie przedstawiono również prognozy dotyczące rozwoju rynku internetowego w Polsce.
INTERNET W FIRMACH
Zgodnie z raportem IAB prawie 90 proc. polskich przedsiębiorców mających dostęp do internetu korzysta z niego codziennie, i jest on dla nich podstawowym źródłem pozyskiwania informacji do prowadzenia biznesu. Internet jest coraz częściej medium niezbędnym w prowadzeniu działalności gospodarczej. W opinii ankietowanych managerów główną zaletą Internetu jest oszczędność czasu. Do zalet zaliczają oni także fakt, iż internet pozwala na polepszenie komunikacji z innymi firmami oraz instytucjami i urzędami. Jednak ważniejsza od tego jest poprawa komunikacji z klientami, którą wskazało blisko 50 proc. pytanych managerów. Ponadto, według opinii badanych, internet w znaczący sposób wpływa na poziom sprzedaży i poprawę kondycji finansowej firmy.
Zgodnie z badaniem realizowanym dla Akademii Ekonomicznej w Krakowie, wynika ponadto, że ponad połowa respondentów będących przedsiębiorcami lub planujących otworzenie swojego biznesu deklarowała, że serwisy internetowe i znajdujące się na nich informacje czy usługi posłużyły jako pomoc w procesie podnoszenia kwalifikacji zawodowych i poszerzaniu wiedzy.
REKLAMA W INTERNECIE
Rok 2005 przyniósł wzrost wydatków na reklamę o 58,2% w stosunku do roku 2004. IAB szacuje, że w 2006 roku wzrost ten będzie podobny co spowoduje że wartość internetowego rynku reklamowego wyniesie na koniec tego roku wartość około 210 mln zł. Internet stanowi obecnie już 2,78 proc. całości wydatków reklamowych a na koniec 2006 roku wartość ta może osiągnąć nawet 3,4 proc. Dużą grupą, która zdecydowała się na przesunięcie swoich budżetów reklamowych na reklamę online był sektor małych i średnich przedsiębiorstw.
UŻYTKOWNICY INTERNETU
W Polsce w sumie z internetu korzysta już 10 mln Polaków. W okresie od grudnia 2004 do grudnia 2005 przybyło pół miliona nowych internautów. Przyczyną spadku dynamiki przyrostu nowych użytkowników jest już dosyć wysokie nasycenie internetu w dużych miastach, głównie w 6 największych aglomeracjach: Warszawie, Katowicach, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Trójmieście. W miastach powyżej 500 tys. mieszkańców dostęp do sieci posiada już blisko 40 proc. mieszkańców.
Z internetu korzysta trzy czwarte osób w wieku od 15-19 roku życia. Istotnym czynnikiem, który może wpłynąć na wzrost dynamiki przyrostu nowych internautów jest rozwój dostępu na terenach wiejskich i w mniejszych ośrodkach miejskich.
Polscy internauci to osoby dobrze wykształcone o wysokim statusie społecznym i majątkowym. Wykształcenie wyższe posiada 16,5 proc. użytkowników. Biorąc pod uwagę wykonywany zawód, co trzeci użytkownik internetu w Polsce zalicza się do grupy prywatnych przedsiębiorców, przedstawicieli wyższej kadry kierowniczej i reprezentantów wolnych profesji czy pracowników biurowych. Ponadto dużą grupę stanowią osoby uczące się, w tym studenci i uczniowie szkół pomaturalnych (30,1 proc.). Wśród osób nieuczących się największą grupę stanowią przedstawiciele wolnych zawodów – 7,5 proc., urzędnicy i pracownicy administracji – 6,5 proc., pracownicy handlu i usług 5,5 proc.
Wraz ze zwiększaniem zasięgu internetu, wzrasta także aktywność jego użytkowników. Czas, jaki w ciągu miesiąca polscy internauci poświęcają internetowi zwiększył się w stosunku do roku ubiegłego o 10 godzin i wynosi obecnie 22 godzin i 27 minut miesięcznie. Wiąże się to ze spadkiem czasu poświęcanego innym mediom. Większa aktywność internautów przekłada się na wyższą częstotliwość korzystania z sieci. W 2005 roku już ponad połowa (52,9 proc.) robiła to codziennie lub prawie codziennie.
INTERNET NA ŚWIECIE
Z raportu IAB Polska wynika, że internet w dalszym ciągu jest najszybciej rozwijającym się medium na świecie. W 2005 roku dostęp do internetu miało 15,7% ludzkości, czyli ponad 1 miliard osób. Liderem internetu w skali globalnej jest Ameryka Północna (68,1%), jednak pomimo niskiego odsetka populacji korzystającej z internetu, najczęściej w sieci można spotkać internautów z Azji - stanowiących już grupę liczącą 364 mln osób. Trend ten widoczny jest szczególnie w przypadku takich państw jak Chiny i Indie.
(pl)
INTERNET W FIRMACH
Zgodnie z raportem IAB prawie 90 proc. polskich przedsiębiorców mających dostęp do internetu korzysta z niego codziennie, i jest on dla nich podstawowym źródłem pozyskiwania informacji do prowadzenia biznesu. Internet jest coraz częściej medium niezbędnym w prowadzeniu działalności gospodarczej. W opinii ankietowanych managerów główną zaletą Internetu jest oszczędność czasu. Do zalet zaliczają oni także fakt, iż internet pozwala na polepszenie komunikacji z innymi firmami oraz instytucjami i urzędami. Jednak ważniejsza od tego jest poprawa komunikacji z klientami, którą wskazało blisko 50 proc. pytanych managerów. Ponadto, według opinii badanych, internet w znaczący sposób wpływa na poziom sprzedaży i poprawę kondycji finansowej firmy.
Zgodnie z badaniem realizowanym dla Akademii Ekonomicznej w Krakowie, wynika ponadto, że ponad połowa respondentów będących przedsiębiorcami lub planujących otworzenie swojego biznesu deklarowała, że serwisy internetowe i znajdujące się na nich informacje czy usługi posłużyły jako pomoc w procesie podnoszenia kwalifikacji zawodowych i poszerzaniu wiedzy.
REKLAMA W INTERNECIE
Rok 2005 przyniósł wzrost wydatków na reklamę o 58,2% w stosunku do roku 2004. IAB szacuje, że w 2006 roku wzrost ten będzie podobny co spowoduje że wartość internetowego rynku reklamowego wyniesie na koniec tego roku wartość około 210 mln zł. Internet stanowi obecnie już 2,78 proc. całości wydatków reklamowych a na koniec 2006 roku wartość ta może osiągnąć nawet 3,4 proc. Dużą grupą, która zdecydowała się na przesunięcie swoich budżetów reklamowych na reklamę online był sektor małych i średnich przedsiębiorstw.
UŻYTKOWNICY INTERNETU
W Polsce w sumie z internetu korzysta już 10 mln Polaków. W okresie od grudnia 2004 do grudnia 2005 przybyło pół miliona nowych internautów. Przyczyną spadku dynamiki przyrostu nowych użytkowników jest już dosyć wysokie nasycenie internetu w dużych miastach, głównie w 6 największych aglomeracjach: Warszawie, Katowicach, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Trójmieście. W miastach powyżej 500 tys. mieszkańców dostęp do sieci posiada już blisko 40 proc. mieszkańców.
Z internetu korzysta trzy czwarte osób w wieku od 15-19 roku życia. Istotnym czynnikiem, który może wpłynąć na wzrost dynamiki przyrostu nowych internautów jest rozwój dostępu na terenach wiejskich i w mniejszych ośrodkach miejskich.
Polscy internauci to osoby dobrze wykształcone o wysokim statusie społecznym i majątkowym. Wykształcenie wyższe posiada 16,5 proc. użytkowników. Biorąc pod uwagę wykonywany zawód, co trzeci użytkownik internetu w Polsce zalicza się do grupy prywatnych przedsiębiorców, przedstawicieli wyższej kadry kierowniczej i reprezentantów wolnych profesji czy pracowników biurowych. Ponadto dużą grupę stanowią osoby uczące się, w tym studenci i uczniowie szkół pomaturalnych (30,1 proc.). Wśród osób nieuczących się największą grupę stanowią przedstawiciele wolnych zawodów – 7,5 proc., urzędnicy i pracownicy administracji – 6,5 proc., pracownicy handlu i usług 5,5 proc.
Wraz ze zwiększaniem zasięgu internetu, wzrasta także aktywność jego użytkowników. Czas, jaki w ciągu miesiąca polscy internauci poświęcają internetowi zwiększył się w stosunku do roku ubiegłego o 10 godzin i wynosi obecnie 22 godzin i 27 minut miesięcznie. Wiąże się to ze spadkiem czasu poświęcanego innym mediom. Większa aktywność internautów przekłada się na wyższą częstotliwość korzystania z sieci. W 2005 roku już ponad połowa (52,9 proc.) robiła to codziennie lub prawie codziennie.
INTERNET NA ŚWIECIE
Z raportu IAB Polska wynika, że internet w dalszym ciągu jest najszybciej rozwijającym się medium na świecie. W 2005 roku dostęp do internetu miało 15,7% ludzkości, czyli ponad 1 miliard osób. Liderem internetu w skali globalnej jest Ameryka Północna (68,1%), jednak pomimo niskiego odsetka populacji korzystającej z internetu, najczęściej w sieci można spotkać internautów z Azji - stanowiących już grupę liczącą 364 mln osób. Trend ten widoczny jest szczególnie w przypadku takich państw jak Chiny i Indie.
(pl)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- IAB

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Kluczowa rola wycinarek laserowych w obróbce metali
Wycinarki laserowe zrewolucjonizowały przemysł obróbki metali, oferując niezwykłą precyzję i efektywność. Dowiedz się, dlaczego są one...
-
Liczba elektryków rośnie szybciej niż liczba ładowarek.„Ten rok przyspieszy...
• Pod koniec 2022 roku w Polsce działało 5016 ogólnodostępnych punktów ładowania. To o 33 proc. więcej niż rok wcześniej. • Mimo że w 2022 r....
-
-
-
-
-